Minister van Nieuwenhuizen van I&W formeel in gebreke gesteld

Vandaag is een aangetekende brief naar minister van Nieuwenhuizen van I&W gestuurd, waarin ze formeel in gebreke wordt gesteld. De wettelijke termijn voor een reactie op het ingediend WOB (Wet Openbaar Bestuur)-verzoek is reeds verstreken. Specifiek gaat het verzoek over de openbaarheid van de discussie tussen het ministerie en de EU over de uitvoering van de MER (Milieu Effect Rapportage) waarin de EU Nederland onvolledigheid verwijt. We verwachten van een minister dat ze transparant is en zich houdt aan de wet. De realiteit is helaas anders. Vandaar dat we ons genoodzaakt voelden de minister in gebreke te stellen.

Brief-aangetekend-aan-Minister-d.d.-17-6-2019

Geplaatst in Nieuws | Getagged , , , | Een reactie plaatsen

Second Opinion Verkennende MKBA beleidsalternatieven Luchtvaart

SATL heeft op vele punten aangetoond wat er allemaal mis is met het Luchthavenbesluit en de onderliggende studies (zie eerdere zienswijze).

Een van die studies was een Maatschappelijke Kosten Baten Studie (MKBA). SATL heeft een second opinion laten uitvoeren over het onderzoek naar het maatschappelijk belang van Lelystad Airport.

Het onderzoek blijkt (wederom) boordevol fouten te zitten. Op 3 juni zijn de tussentijdse resultaten gepresenteerd in Nieuwspoort (Den Haag) door Walter Manshanden (NeoObservatory), Kees Baumann en Marco Middelkoop (beiden SATL).

 

Second Opinion Verkennende MKBA beleidsalternatieven Luchtvaart, Decisio/SEO 2018

Walter Manshanden Leo Bus

Download de pdf van de presentatie klik hier

Geplaatst in Nieuws | Getagged | Een reactie plaatsen

Brief zes gemeenten aan de minister I&W: ‘Vertrouwen geschaad’

Ter kennisneming:

Onderstaande brief van de colleges van B&W van de gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek, Zwolle is op 20 mei j.l gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

 

 

Download de brief

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Zwaan Rossi – Een lesproject voor basisscholen

Om het bewustzijn bij alle mensen te vergroten, kunnen we de kinderen en jongeren niet vergeten.
Hierbij het verhaal van Zwaan Rossi voor kinderen van de Basisschoolleeftijd,
met opdrachten in toenemende moeilijkheidsgraad.

Veel plezier gewenst,
Angelique Karreman en Veerle Moons, Hoog over Zwolle.

Inleiding

Het verhaal van Zwaan Rossi en daarbij de opdrachten, zijn gemaakt omdat we vinden dat Lelystad Airport, zoals het gepland is met (tijdelijke?) laagvliegroutes, niet moet worden geopend. Lees verder

Geplaatst in Projecten | Een reactie plaatsen

Samenwerkende actiegroepen Lelystad Airport vragen minister om gang naar de rechter alsnog toe te staan

Persbericht:

Samenwerkende actiegroepen Lelystad Airport vragen minister om gang naar de rechter alsnog toe te staan

De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzocht om beroep open te stellen tegen het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. SATL beroept zich hierbij op Europese regels, die Nederland op dit moment in de wind slaat.

De Nederlandse regering staat open voor een bestuursrechterlijk beroep op luchthavenbesluiten voor regionale luchthavens. Dit geldt echter niet voor de regionale luchthavens Lelystad Airport, Groningen Airport Eelde, Maastricht-Aachen Airport en Rotterdam Airport, waarvoor het Rijk in de Nederlandse wet een bewuste uitzondering maakt.

Om in het verweer te gaan tegen het luchthavenbesluit Lelystad, is SATL op dit moment aangewezen op de burgerrechter. Dit is een voor burgers uiterst kostbare en tijdrovende weg, mede omdat de burgerrechter normaal gesproken geen uitspraken doet over bestuursrechterlijke zaken zoals luchthavenbesluiten.

Volgens SATL is deze situatie volstrekt in strijd met Europese richtlijnen. Deze stellen namelijk dat burgers bij luchthavenbesluiten altijd een ruime toegang tot de bestuursrechter moeten hebben. Dus ook in het geval van Lelystad Airport.

SATL verdenkt de Nederlandse staat er van dat deze bewust de beroepsmogelijkheden voor grote regionale luchthavens buiten de Nederlandse wet heeft gelaten. Immers, op deze manier is een gang naar de rechter zodanig zwaar en kostbaar, dat burgers minder geneigd zijn om tegen plannen als Lelystad Airport in verweer te komen.

De samenwerkende actiegroepen laten zich echter niet stoppen. Ze eisen allereerst dat de minister zich houdt aan de geldende Europese wetgeving. Lukt dat niet, dan overwegen de groepen alsnog een zaak aan te spannen bij de burgerrechter.

Hieronder de  brief aan de minister:

 

Download de brief door op deze link te klikken

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

De nieuwsbrief is weer de deur uit

Lees m online:

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Oproep deelname klimaatmars Amsterdam

KOMT ALLEN NAAR DE KLIMAATMARS
10 MAART IN AMSTERDAM.

Neem spandoeken b.v tegen de Laagvliegroutes van Lelystad Airport mee.
Verzamelen van het blok:Luchtvaart om 12.15-12.30 uur, voor het Centraal Station bij het oude VVV gebouw, tegenwoordig restaurant Loetje.
Samen lopen we naar de Dam.
Van daar uit gaat de KlimaatMars naar het Museumplein.
Aldaar is er een interessant programma tot 16.00 uur.

De NS zet extra treinen in.
Toch zal het de hele dag zal het waarschijnlijk erg druk zijn.

Tip: Denk na over je volgende vakantie.

Top: Heerlijk weg in eigen land!

Geplaatst in Agenda, Nieuws | Een reactie plaatsen

SATL presenteert vernietigend rapport over Lelystad Airport: ‘Opening vliegveld is onwettig

Vandaag presenteerden Mijndert Ververs en Leon Adegeest namens de samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen de gezamenlijke zienswijze op het luchtvaart besluit Lelystad Airport.

Het is een lijvig document geworden, uitgebracht in boekvorm waarin alle gevonden fouten en risico’s die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bewust en misschien soms onbewust volledig onderbelicht worden.

Mijndert Ververs vat het proces van het doordrukken van de opening van Lelystad Airport heel beeldend samen:

“Lelystad Airport is als een paard wat ze hollend willen beslaan
……….. dat kan helemaal niet, dat paard wordt kreupel!”

Koste wat kost wil de minister het vliegveld openen terwijl er zoveel zaken nog niet de juiste aandacht hebben gekregen.

Het zou goed zijn om het proces stop te zetten en eerst heel goed alles voorbereiden en onderwerpen als veiligheid, birdstrike, overlast voor bewoners, herindeling van het luchtruim heel serieus doorspitten.

Download hier het indrukwekkende rapport van de zienswijze

Geplaatst in Nieuws | 1 reactie

Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie

Op zaterdag 4 januari is door NRC een opiniestuk geplaatst over Lelystad Airport. Dit stuk is geschreven door Mijndert Ververs van HoogOverHattem, tevens voorzitter van SATL samen met Leon Adegeest en Jan Rooijakkers van HoogOverijssel en Paul Werkman van HoogOverWezep. Link naar NRC

Het stuk stond in een uitgebreide bijlage van van het NRC over vliegen met veel interessante artikelen. Als je de link naar het artikel volgt staan onder het opinistuk de andere artikelen van deze bijlage, zeer de moeite waard om te lezen.

Zoals:

‘Vliegen is goedkoper dan U denkt’. Met die slagzin adverteerde de KLM in de jaren vijftig. Een retourtje Istanbul kostte 1.037 gulden in 1957. Omgerekend naar het huidige prijspeil is dat ongeveer 3.300 euro.
Je vliegt nu al voor honderdvijftig euro heen en weer naar die stad.

Elektrisch vliegen in je dromen
Belasting op kerosine

 

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen

Geen autonome groei, geen vrachtvluchen op Lelystad Airport

Tweede Kamer heeft op 20 december 2018 motie aangenomen met een duidelijke meerderheid. Autonome groei op Lelystad Airport niet toegestaan. Geen vrachtvluchten.
Voor de motie hebben gestemd :SP, GL, D66, SGP, CU, PvdA, PvdD, 50Plus, CDA.
Tegen: VVD, PVV, Denk, FvD.

Geplaatst in Nieuws | Een reactie plaatsen