Nieuws

Brief aan de Informateur

SATL stuurt brief aan informateur Tjeenk Willink Vandaag heeft SATL een brief gestuurd aan de Informateur Tjeenk Willink met het verzoek om de opening van Lelystad Airport niet op te nemen in het regeerakkoord. De brief is vergezeld van een document met inhoudelijke en onderbouwde argumenten: “Tien redenen om Lelystad Airport niet te openen”.   …

Aangevraagde vergunning Lelystad Airport vol fouten en onhoudbaar

“Aangevraagde vergunning Lelystad Airport vol fouten en onhoudbaar”  De Samenwerkende actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) roepen demissionair minister Schouten op om de door SchipholGroup aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport nog voor het aantreden van het nieuwe Kabinet te weigeren. SATL stelt in haar zienswijze dat de door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gepubliceerde ontwerp vergunning is …

Brandbrief Actiegroepen aan Eerste Kamer: Schrap niet legitieme PAS-melding Lelystad Airport

“Neem uw rol serieus en schrap PAS-melding Lelystad Airport” De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben in een brandbrief alle leden van de Eerste Kamer opgeroepen om aanstaande dinsdag een motie te steunen die voorkomt dat de opening van Lelystad Airport via een onjuiste procedure en op basis van onjuiste stikstofberekeningen alsnog wordt gelegaliseerd. “Gelukkig …

Satl roept op: STEM HOGER en lanceert een stemwijzer over luchtvaart en laagvliegen

Lancering Stemwijzer over luchtvaart en laagvliegen Wie geen laagvliegroutes van Lelystad Airport over de regio wil, kan volgens de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) het beste terecht bij de ChristenUnie, GroenLinks, de Socialistische Partij en de Partij voor de Dieren. Ook vele nieuwe partijen keren zich expliciet tegen opening van een nieuw vliegveld. D66 en …

Geen enkel zicht op verdwijnen laagvliegroutes. Minister van Nieuwenhuizen houdt zich wéér niet aan gemaakte afspraken

“De laagvliegroutes zijn helaas nog altijd springlevend”, zegt Leon Adegeest over de laagvliegroutes naar vliegveld Lelystad, die grote delen van de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Drenthe en Fryslân straks bedekken. Adegeest is voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), een burgerbeweging van 21 actiegroepen. Mede om die reden wil SATL voorkomen dat vliegveld Lelystad …

Zienswijze Ontwerp Voorkeurbeslissing Luchtruimherziening

In de Luchtvaartnota van juli 2020 lazen we het al: Schiphol krijgt alle ruimte voor het schadelijke laagvliegen over grote delen van Nederland. Lees hier de feiten over laagvliegen.Uiteraard werd dit ontkend door minister van Nieuwenhuizen. En, zo beloofde de minister aan iedereen: ‘…met de luchtruimherziening zijn de laagvliegroutes opgelost…’ Onlangs presenteerde minister van Nieuwenhuizen de luchtruimherziening. …

loze belofte van nieuwenhuizen

Minister van Nieuwenhuizen doet opnieuw loze belofte over laagvliegroutes

Plan luchtruimherziening biedt géén oplossing voor laagvliegen Gisteren publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de plannen voor luchtruimherindeling. Opnieuw wil VVD Minister Cora van Nieuwenhuizen iedereen doen geloven dat de laagvliegroutes snel zijn opgelost. De Minister zegt in het Algemeen Dagblad dat er nu aan een belangrijke voorwaarde kan worden voldaan: geen laagvliegroutes meer …

lelystad airport reclame

Reclame Code Commissie oordeelt: Met Airportkrant handelen Provincie, gemeente en Lelystad Airport in strijd met de Reclame Code.

De Reclame Code Commissie oordeelt ondubbelzinnig duidelijk: De Lelystad Airportkrant wordt aan burgers gepresenteerd als informatieve overheidsinformatie, maar is in feite een reclameblad voor Lelystad Airport. En dat mag niet. Provincie Flevoland, gemeente Lelystad en Lelystad Airport, de uitgevers van de krant, worden verzocht niet meer op dergelijke wijze reclame te maken. Duidelijke uitspraak: het …

Boeklancering: ‘Schiphol Regeert’. Een reconstructie van de omstreden verkeersverdelingsregel.

3 december 2020 Nieuw boek “Schiphol regeert” legt pijnlijk bloot hoe Schiphol en ministerie de politiek al vele jaren laten geloven in een waanidee –> Lelystad Airport kan niet, en dat was in 2007 al bekend Het is een deerniswekkend relaas: de reconstructie van 13 jaar Lelystad Airport in een uitgave van de Samenwerkende Actiegroepen …

lelystad airport krant

Hoorzitting Reclame Code Commissie: Overheidscommunicatie Lelystad Airport krant is misleidend

26 november is de hoorzitting bij de Reclame Code Commissie (RCC) over de Lelystad Airport krant. De RCC behandelt een klacht waarin wordt gesteld dat de krant aan burgers wordt gepresenteerd als informatieve overheidscommunicatie, maar in feite een reclameblad is voor Lelystad Airport. En dat is strijdig met zowel de Nederlandse Reclame Code als de …

Noodzaak Lelystad Airport is vervallen

Lelystad Airport is ontworpen/ bedoeld als overloop luchthaven van Schiphol. Omdat op Schiphol schaarste is, zou Lelystad Airport vakantievluchten kunnen overnemen van Schiphol zodat er op Schiphol ruimte blijft voor toename van intercontinentale vluchten. Meer weten over de ‘overloop’ functie van Lelystad Airport? Hier vind je meer informatie. Op 15 september jongstleden schrijft minister van …

verzet lelystad airport

Verzet tegen Lelystad Airport neemt nog altijd toe: actiegroep Almere sluit zich aan

Onlangs heeft ook Vlieghinder Almere zich aangesloten bij SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. Hiermee staat de teller inmiddels op 21 actiegroepen die zich verenigen in SATL. Gezamenlijk verzet van burgers neemt toe

schade lelystad airport

Ruim 13.000 ‘stuitingsbrieven’ om verjaring recht op schadeclaim Lelystad Airport te voorkomen

Ruim dertienduizend particulieren en bedrijven hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) begin dit jaar een stuitingsbrief gestuurd. In de brief gaven ze aan dat ze hun recht op het claimen van een vergoeding van eventuele schade door Lelystad Airport veilig wilden stellen. Driekwart van de brieven komt uit Gelderland en Overijssel. Dat blijk …

Minister ondermijnt met eigen onderzoek noodzaak groei luchtvaart

Economische onderbouwing in de Luchtvaartnota ter rechtvaardiging van de groei van de luchtvaart en de opening van Lelystad Airport rammelt. Dit blijkt na toetsing op verzoek van het ministerie van I&W zelf.

zienswijze luchtvaartnota

Zienswijze SATL op ontwerp-Luchtvaartnota: Fundamentele herziening nodig.

‘Het Nederlandse luchtruim is te klein om alle behoeften van luchtruimgebruikers en duurzaamheidsdoelen te faciliteren.’ Onlangs presenteerde minister van Nieuwenhuizen de ontwerp- Luchtvaartnota 2020-2050. De kritiek hierop was niet mals. Lees hier de eerste reactie van SATL op de teleurstellende luchtvaartnota. Men kon een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota indienen. Ook SATL heeft een zienswijze ingediend. …

Aangifte wegens valsheid in geschrifte, misbruik van gezag en verduistering van bewijs rondom stikstofberekeningen Lelystad Airport

Ambtenaren en adviesbureaus betrokken bij manipulatie stikstofcijfers Vandaag is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie van het vermoeden van misdrijven rondom de stikstofberekeningen van Lelystad Airport: valsheid in geschrifte, beïnvloeding van verklaring, misbruik van gezag èn verduistering van bewijsstukken. Bij de aangifte zijn zowel topambtenaren van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en de …

verzet tegen lelystad airport

Verzet tegen plannen Lelystad Airport groeit: weer twee actiegroepen sluiten zich aan

Ook actiegroepen uit Klarenbeek en Dronten sluiten zich aan Onlangs hebben ook Niet-Over-Dronten en Lelygate zich aangesloten bij SATL. Hiermee staat de teller inmiddels op 20 actiegroepen die zich verenigen in SATL. De actiegroepen van bezorgde burgers verzetten zich gezamenlijk tegen de schadelijke laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport en de werkwijze van Schiphol en …

Teleurstellende Luchtvaartnota: groei blijft het motto

Minister blijft doordrammen op opening Lelystad Airport, terwijl bestaansrecht ontbreekt. De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) zijn zwaar teleurgesteld in de door minister van Nieuwenhuizen gepresenteerde ontwerp Luchtvaartnota. ‘Volledig achterhaald en het ontbreekt aan elke realiteitszin’ vat SATL voorzitter Leon Adegeest samen.

interview leon adegeest

Interview met Leon Adegeest: Uitstel en afstel Lelystad Airport? (VechtdalFM, 3 april 2020)

Luister hier het interview terug met Leon Adegeest, voorzitter SATL, over de vraag hoe het nu verder moet met Lelystad Airport. © VechtdalFM

Commissie mer en RIVM stellen SATL in gelijk: Stikstofberekeningen Lelystad Airport onjuist

Na eerder aangetoonde fouten in geluidsberekeningen blijkt nu ook de stikstofberekening niet in orde te zijn. In tegenstelling tot eerdere conclusies dient natuurvergunning wél aangevraagd te worden. Wederom fouten in rapporten van ministerie I&W In 2019 stuit SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) op fouten in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport. Met onjuiste aannames lijkt toegerekend …

flevoland

‘Wakker worden Flevoland!’ – Stel je recht op schadeclaim nu veilig

Bezorgde burgers verenigd in de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) waarschuwen medeburgers en ondernemers van Flevoland dat ze per 1 april 2020 hun recht op een schadeclaim verliezen. In tegenstelling tot andere gemeenten en provincies heeft de lokale politiek van Flevoland besloten haar inwoners niet te informeren. Terwijl het juist de bewoners van Flevoland zijn …

vogelbotsing lelystad airport veiligheid

Nieuw onderzoek wijst uit: Veiligheid Lelystad Airport wel degelijk punt van zorg

Het onlangs gepubliceerde onderzoek naar de risico’s op botsingen met vogels door Lelystad Airport wakkerde de discussie over de veiligheid weer hevig aan. Trekkende vogels vliegen niet alleen over het laagvlieggebied boven het IJsselmeer, maar ook op 2 tot 3 kilometer hoogte.  Tweede Kamerlid Van Raan (Partij voor de Dieren) heeft hierover kritische vragen gesteld …

lelystad airport stikstof

Minister sjoemelt met stikstofcijfers Lelystad Airport

Met foutieve stikstofberekeningen, het gebruik van verkeerde data en het achterhouden van cruciale informatie probeert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opening van Lelystad Airport door te drukken. Opvallend is ook het gegeven dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zelfs het RIVM heeft misleid met verkeerde calculaties. Dit alles om de steun van …

voorkom verjaring lelystad airport

Waarschuwing: Voorkom verjaring van schade. Lees hier hoe je je recht op schade veiligstelt.

Gezien alle perikelen rondom Lelystad Airport en de toenemende weerstand is het maar helemaal de vraag of het vliegveld open zal gaan. Maar àls Lelystad Airport wordt geopend, dan kun je eventuele schade alléén claimen als je recht op aanspraak niet is verjaard. Op 1 april 2020 verjaart het recht op schade. Lees er hier …

SATL roept mw Arib op minister van Nieuwenhuizen aan te spreken op inlichtingenplicht Tweede Kamer

Deze brief heeft SATL medio januari 2020 gestuurd aan de voorzitter van de Tweede Kamer, mevrouw Arib. In deze brief vragen we haar om met name de minister van IenW, minister Van Nieuwenhuizen, er op aan te spreken om gestelde vragen inhoudelijk, volledig en juist te beantwoorden.  

Brief richting ministers: Generieke ontheffing natuurvergunningsplicht onmogelijk

Op 14 januari 2020 is mede namens SATL deze brief verstuurd aan minister Schouten en minister Van Nieuwenhuizen. De brief gaat over het voornemen van de ministers om een generieke maatregel uit te werken, waardoor luchthavens van de natuurvergunningplicht voor stikstofdepositie worden ontheven. Kortgezegd is een dergelijke maatregel onnodig, schadelijk en juridisch niet mogelijk. Bijgaand …

Duidelijk rapport, terechte adviezen van commissie Remkes

Duidelijk advies met terechte aanbevelingen Commissie Remkes Samenwerkende Actiegroepen voelen zich gesteund en gehoord. Het op 15 januari uitgekomen rapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek over de luchtvaart laat niets aan de verbeelding over: De luchtvaartsector mag alleen groeien als de stikstofuitstoot afneemt. Vliegveld Lelystad mag niet open zolang de uitstoot niet verminderd wordt. Als uitgangspunt …

SATL doet oproep aan politiek op Protestival Greenpeace: ‘geen voorkeurspositie Schiphol’

Op het Protestival op 14 december 2019  georganiseerd door Greenpeace waren wij ook aanwezig. Doel van het Protestival was een klimaatplan eisen van Schiphol. Want tot dusver heeft Schiphol alleen een paar marginale maatregelen getroffen om daarmee vooral duurzaam te ogen. De eisen van Greenpeace zijn: 1. Minder vluchten = minder CO2-uitstoot 2. Korte afstandsvluchten …

Stikstofmodel Lelystad Airport blijkt gemanipuleerd door Ministerie I&W

Dit artikel namen wij over van 1Vandaag die een perfecte uitleg geven van  het vandaag in hun uitzending gepubliceerde rapport van SATL: Download het rapport met deze link. Download het SATL-persbericht Ga hier naar de site van 1Vandaag en bekijk de aflevering die zij maakten. Ingenieur Adegeest ontdekt opnieuw forse fouten in milieurapport Lelystad Airport: …

Deze verklaring van SATL en BTV mocht niet worden gedeeld

De bijeenkomst van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020-2050 onder leiding van het ministerie van I&W verliep gister bijzonder onplezierig. De aanwezige afgevaardigde namens SATL en BTV werd meerdere malen verhinderd om een verklaring voor te lezen. Dit ondanks het doel van de Klankbordgroep, namelijk: reflectie. En ondanks een eerder verzoek om een bijdrage van het ministerie …

Burgers zijn onfatsoenlijk leiderschap beu en stellen eisen

Uitspraken in tv programma tonen aan dat minister volledig buiten de werkelijkheid staat Voor de coalitie van bezorgde burgers, verenigd in SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen), is de maat vol. Zij eist fatsoenlijk leiderschap van minister Van Nieuwenhuizen op het dossier Lelystad Airport. De uitspraken van de minister in het televisieprogramma ‘De Haagse Lobby’ van …

Stikstofdepositie vliegtuigen veel groter dan berekend

De depositie van stikstof die afkomstig is van vliegtuigen is in Nederland veel groter dan wordt verondersteld. Dat geldt ook voor de berekende stikstofdepositie van Lelystad Airport, stellen de samenwerkende burgercomités die verenigd zijn in de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) in een vandaag verstuurde brief aan de commissie Remkes. SATL onderzocht de wijze waarop …

Luchtvaartnota: Krimp luchtvaart onvermijdelijk

Luchtvaartnota milieuorganisaties toont aan: krimp luchtvaart onvermijdelijk Met veel genoegen stuur ik je de finale versie toe van de gezamenlijke visie De toekomst van Luchtvaart van Natuur&Milieu, Greenpeace en Natuur en Milieufedertaie Noord-Holland. Met jouw ondersteuning laten we zien dat er breed draagvlak is voor radicaal ander luchtvaartbeleid. Eind dit jaar komt minister Van Nieuwenhuizen …

SATL aan 2e Kamer: ‘Heiligt het doel alle middelen?’

Heiligt het doel alle middelen? Dit is de vraag die SATL stelt aan de 2e Kamer.  SATL, in de persoon van Dr. ir. Leon Adegeest,  roept de Tweede Kamer op besluitvorming te baseren op de FEITEN. Je kunt de oproep ook hier lezen In de oproep wordt verwezen naar het achterhouden van informatie. Als voorbeeld …

Conceptbesluit EU over VVR vol haken en ogen

De Europese Commissie heeft een voorlopig besluit genomen en ingestemd met een Verkeerverdeelregel, VVR (onder voorwaarden) m.b.t. Lelystad Airport. Zoals vaker zit het echte probleem / oplossing in de randvoorwaarden en “kleine lettertjes”. Zonder verwijzing naar de diverse studies/adviezen en de regeling zelf, puntsgewijs de hobbels: Het besluit van de Europese Commissie is een concept …

lelystad airport

Waarom Schiphol niet moet groeien. De luchthaven is allang geen motor meer van onze economie.

Decennialang moest en zou Schiphol de economie aanjagen. Inmiddels zijn er grote twijfels over verdere groei. De economische opbrengsten van meer vluchten en meer passagiers wegen niet op tegen de overlast. Maar: ‘Je krijgt te maken met een oer-Hollands gevoel en met Hollands glorie.’ Lees het hele artikel in de Groene Amsterdammer hier

Luchthaven besluit gebaseerd op drijfzand: Dringend verzoek om opheldering aan Minister van I&W

SATL heeft geen goed woord over voor de antwoorden die minister van Nieuwenhuizen geeft op vragen op het ontwerp luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. Ze beantwoordt vragen niet, onvolledig en zelfs foutief. Een SATL delegatie heeft op 29 augustus de  heer Dronkers van het Ministerie van I&W een schriftelijk reactie overhandigd op de Nota van Antwoord …

WOB-verzoek laat zien dat kabinet al sinds 2008 weet dat VVR niet haalbaar is.

Middels een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid van Bestuur) is een rapport van SEO Economisch Onderzoek vrijgegeven en openbaar gemaakt.  Het ministerie, noch het SEO, waren oorspronkelijk van plan het bestaan van dit document te bekennen, laat staan het vrij te geven. Maar ook hier, de aanhouder wint. Het rapport stamt uit 2008 en heeft de titel: …

VVR

Wat is een VVR? Als het gesprek gaat over de VVR dan gaat het over de zogenoemde Verkeers Verdelings Regel. Deze VVR is ooit in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat vliegtuigen die gaan vliegen op Lelystad Airport hun slots opgeven op Schiphol. Waarom? De ontwikkeling van LA tot een commerciële luchthaven is …

Second opinion op MKBA wijst uit: De Nederlandse economie is beter af zónder Lelystad Airport

Het definitieve rapport van de Second Opinion van de kosten-batenanalyse Lelystad Airport uitgevoerd door de economen Walter Manshanden van NeoObservatory en Leo Bus ligt er en de resultaten zijn opzienbarend. De resultaten wijzen uit dat het economisch belang voor Nederland zoals is gesteld als motivatie voor de ontwikkeling van Lelystad Airport niet zijn zoals eerder …

Geen vertrouwen in onderzoek Ministerie I&W naar belangstelling airlines voor Lelystad Airport

Minister Cora van Nieuwenhuizen van I&W heeft adviesbureau M3 de opdracht gegeven om “onafhankelijk” onderzoek te doen naar de bereidheid van vliegmaatschappijen om vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport. Dat de minister dit onderzoek onafhankelijk noemt, is misleidend. Schiphol Group is namelijk een belangrijke klant van adviesbureau M3. Dit maakt onafhankelijk onderzoek onmogelijk. …

Minister van Nieuwenhuizen van I&W formeel in gebreke gesteld

Vandaag is een aangetekende brief naar minister van Nieuwenhuizen van I&W gestuurd, waarin ze formeel in gebreke wordt gesteld. De wettelijke termijn voor een reactie op het ingediend WOB (Wet Openbaar Bestuur)-verzoek is reeds verstreken. Specifiek gaat het verzoek over de openbaarheid van de discussie tussen het ministerie en de EU over de uitvoering van …

Second Opinion Verkennende MKBA beleidsalternatieven Luchtvaart

SATL heeft op vele punten aangetoond wat er allemaal mis is met het Luchthavenbesluit en de onderliggende studies (zie eerdere zienswijze). Een van die studies was een Maatschappelijke Kosten Baten Studie (MKBA). SATL heeft een second opinion laten uitvoeren over het onderzoek naar het maatschappelijk belang van Lelystad Airport. Het onderzoek blijkt (wederom) boordevol fouten …

Brief zes gemeenten aan de minister I&W: ‘Vertrouwen geschaad’

Ter kennisneming: Onderstaande brief van de colleges van B&W van de gemeenten Elburg, Hattem, Heerde, Kampen, Oldebroek, Zwolle is op 20 mei j.l gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Zwaan Rossi – Een lesproject voor basisscholen

Om het bewustzijn bij alle mensen te vergroten, kunnen we de kinderen en jongeren niet vergeten. Hierbij het verhaal van Zwaan Rossi voor kinderen van de Basisschoolleeftijd, met opdrachten in toenemende moeilijkheidsgraad. Veel plezier gewenst, Angelique Karreman en Veerle Moons, Hoog over Zwolle. Inleiding Het verhaal van Zwaan Rossi en daarbij de opdrachten, zijn gemaakt …

Samenwerkende actiegroepen Lelystad Airport vragen minister om gang naar de rechter alsnog toe te staan

Persbericht: Samenwerkende actiegroepen Lelystad Airport vragen minister om gang naar de rechter alsnog toe te staan De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) verzocht om beroep open te stellen tegen het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. SATL beroept zich hierbij op Europese regels, die Nederland op dit moment in de wind …

De nieuwsbrief is weer de deur uit

Lees m online:

SATL presenteert vernietigend rapport over Lelystad Airport: ‘Opening vliegveld is onwettig

Vandaag presenteerden Mijndert Ververs en Leon Adegeest namens de samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen de gezamenlijke zienswijze op het luchtvaart besluit Lelystad Airport. Het is een lijvig document geworden, uitgebracht in boekvorm waarin alle gevonden fouten en risico’s die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bewust en misschien soms onbewust volledig onderbelicht worden. Mijndert Ververs …

Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie

Op zaterdag 4 januari is door NRC een opiniestuk geplaatst over Lelystad Airport. Dit stuk is geschreven door Mijndert Ververs van HoogOverHattem, tevens voorzitter van SATL samen met Leon Adegeest en Jan Rooijakkers van HoogOverijssel en Paul Werkman van HoogOverWezep. Link naar NRC Het stuk stond in een uitgebreide bijlage van van het NRC over …

Geen autonome groei, geen vrachtvluchen op Lelystad Airport

Tweede Kamer heeft op 20 december 2018 motie aangenomen met een duidelijke meerderheid. Autonome groei op Lelystad Airport niet toegestaan. Geen vrachtvluchten. Voor de motie hebben gestemd :SP, GL, D66, SGP, CU, PvdA, PvdD, 50Plus, CDA. Tegen: VVD, PVV, Denk, FvD.  

Rapport Analyses Belevingsvlucht Leon Adegeest

Dit document gepubliceerd op 13 december 2018 bevat een drietal nadere analyses die geschreven zijn naar aanleiding van de onjuiste beeldvorming die ontstaan is ten aanzien van de resultaten van de belevingsvlucht op 30 mei 2018. Het betreft een kritische analyse van de rapporten: A. “Onderzoek geluidmetingen belevingsvlucht Lelystad Airport”, To70, 17 oktober 2018 B. …

Overleg Ministerie I en W / SATL

Rapport van SATL groep deskundigen o.a. dr. ir. Leon Adegeest en dr. ir. Pieter Sijtsma : Analyses Belevingsvlucht 13 december 2018 ( 30 pagina’s ) Veel vragen over de juistheid van de argumenten die recentelijk zijn gebruikt door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Ernstige twijfel, zie conclusies. Beleid minister gebaseerd op ? Afspraak voor …

Analyses Belevingsvlucht / meten en berekenen

SATL trekt op basis van deze analyses de volgende conclusies: 1. De geluidmetingen van de belevingsvlucht blijken significant hoger te zijn dan de modelberekeningen die in de MER voor ‘Lelystad’ zijn gebruikt; 2. De gebruikte methode van meten tijdens de belevingsvlucht wijkt niet wezenlijk af van de wijze, waarop vliegtuigfabrikanten de geluidtabellen voor de modelberekeningen …

Europese Commissie keurt verkeersverdelingsregel Lelystad af

De Europese Commissie heeft negatief geoordeeld over het plan van Minister van Nieuwenhuizen over de zogeheten verkeersverdelingsregel. Met dit juridisch instrument kan worden afgedwongen dat vliegtuigmaatschappijen die zich op Lelystad vestigen, afkomstig moeten zijn van Schiphol. Dit is weer noodzakelijk omdat autonome groei op Lelystad Airport uit den boze is, een keiharde eis van de …

VERKIEZINGSPROGRAMMA’S STATENVERKIEZINGEN 2019

SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen uit Gelderland, Overijssel, Drenthe, Fryslân, Noord-Holland en Flevoland, roepen u op in uw verkiezingsprogramma voor de Statenverkiezingen van 20 maart 2019 aandacht te besteden aan de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Het huidige beleid zal de kwaliteit en veiligheid van de leefomgeving van honderdduizenden inwoners ernstig schaden. De …

Overleg actiegroepen – ministerie I en W over Lelystad Airport 5 november 2018

Overleg actiegroepen – ministerie  I en W over Lelystad Airport 5 november 2018 Vertrouwen nog altijd ver te zoeken De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hebben in het Gelderse Hattem gesproken met topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De gespreksthema’s waren Lelystad Airport, de herziening van het luchtruim en de ontwikkelingen in …

Persverklaring Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL)

De samenwerkende actiegroepen, die zich verzetten tegen Lelystad Airport, kraken de uitleg van minister Van Nieuwenhuizen over de gemeten geluidniveaus van de belevingsvlucht. Naar verwachting is het geconstateerde verschil tussen gemeten en berekende geluidsniveaus in werkelijkheid nog veel groter. “Dit is niet een klein beetje meer geluidhinder dan ons is voorgespiegeld in het MER Lelystad …

Actiegroepen Tegen Laagvliegen verbijsterd over kamerbrief belevingsvlucht lelystad airport

Conclusie van minister schaadt vertrouwen in de overheid opnieuw. Minister Cora van Nieuwenhuizen vindt het niet nodig om een nieuw milieueffectrapport (MER) te maken voor Lelystad Airport nu gebleken is dat laag overvliegende toestellen meer herrie maken dan in de bestaande MER is gemeld.