Lelystad Airport in de media

NRC: 'Kabinet kiest niet voor duurzame luchtvaart'

15-5-2020 Het kabinet presenteerde vrijdag zijn toekomstvisie op de luchtvaart. Van concrete ambities is geen sprake. Lees hier het artikel

Volkskrant: 'Schiphol mag jaarlijks 1,5% blijven groeien, de vraag is of dat ook kan.'

15-5-2020 Vrijdagmiddag presenteerde Van Nieuwenhuizen alsnog haar ontwerp Luchtvaartnota, maar niemand weet wat het pak papier nog waard is, Het is een visie op een wereld die niet meer bestaat. Lees hier het artikel.

De Stentor: 'Kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop Schiphol'

15-5-2020 Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Lees hier het hele artikel

Telegraaf: 'Weekendjes weg van prijsvechters moeten eruit'

28-4-2020 Na de corona crisis moet de politiek een nieuw groeiplafond stellen voor Schiphol. Goedkope vluchten naar Europese steden moeten in de ban. Lees hier het hele artikel.

De Stentor: 'Dure luchtverkeersleiders die Cessna's begeleiden op Lelystad Airport. D66:  schaf het maar weer af'

22-4-2020 Schaf luchtverkeersleiding op Lelystad Airport weer af. Doordat de opening nog minimaal anderhalf jaar op zich laat wachten zijn dure verkeersleiders voorlopig niet meer nodig. Lees hier het hele artikel.

NRC: 'Den Haag treurt niet om Lelystad Airport'

31-3-2020 Het kabinet stelt de opening van Lelystad Airport opnieuw uit. De coronacrisis is het excuus, foute stikstofcijfers zijn de oorzaak.
Lees het artikel op nrc.nl

Volkskrant: 'Opening Lelystad Airport weer uitgesteld, na opnieuw foute berekeningen.'

31-3-2020  Het kabinet stelt de opening van Lelystad Airport met een jaar uit, tot november 2021. Als reden noemt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de coronacrisis, maar het kabinet heeft ook fouten gemaakt met stikstofberekeningen. Lees het artikel op volkskrant.nl

RTV-Oost: 'Opnieuw fouten in berekeningen Lelystad Airport, meer stikstofuitstoot dan berekend'

31-3-2020 In de Milieu Effect Rapportage voor Lelystad Airport zijn in 2018 verkeerde en onvolledige gegevens gebruikt voor de berekening van de uitstoot van stikstof. De stikstofuitstoot is ruim twee keer zo groot als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat oorspronkelijk deed voorkomen. Opnieuw heeft Leon Adegeest van HoogOverijssel de berekeningen nauwkeuriger uitgevoerd dan het ministerie. Lees het artikel op rtvoost.nl

Hart van Nederland: 'Wakker worden Flevoland!'

6-3-2020 In de uitzending van Hart van Nederland zie je hoe actievoerders van SATL op pad gaan om mensen wakker te schudden voor naderende verjaringstermijn om schade te kunnen claimen. Bekijk het item vanaf minuut 15:29 

Omroep Flevoland: 'Actiegroepen met megafoon door straten om vliegveld'

6-3-2020 De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) willen inwoners informeren over de mogelijkheid om een schadeclaim in te dienen voor eventuele waardevermindering van hun huis als Lelystad Airport open gaat.
De actievoerders rijden de hele dag met een omroepbus de provincie door. Bij stations in Dronten, Biddinghuizen, Almere, Lelystad en Swifterbant worden posters en folders uitgedeeld. Bekijk de uitzending hier

Leeuwarder Courant: 'Actiegroep Lelystad Airport wijst op nieuw vogelonderzoek: 'Dat is vragen om problemen''

24-02-2020 Actiegroep Laagvliegroutes Friesland NEE vraagt opnieuw aandacht voor de vogeltrek en de kans op vogelaanvaringen rond het vernieuwde Lelystad Airport. De Universiteit van Amsterdam en weerinstituut KNMI hebben nieuw en beter radaronderzoek gedaan naar de risico's. Lees het artikel op de site van de Leeuwarder Courant

NU.nl: 'Van Nieuwenhuizen: 'Opening Lelystad Airport dit najaar steeds moeilijker''

11-02-2020 De opening van Lelystad Airport dit najaar wordt steeds moeilijker, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dinsdag in de Tweede Kamer. In april moeten enkele onderzoeken zijn afgerond, anders dreigt opnieuw uitstel.  Lees het artikel op nu .nl

Omroep Flevoland: 'Kamerleden verontwaardigd over niet delen berekeningen Lelystad Airport.'

06-02-2020 Kamerleden zijn verontwaardigd dat minister Van Nieuwenhuizen berekeningen over Lelystad Airport niet met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Het gaat volgens de NOS om informatie over de toename van het wegverkeer rond de luchthaven en de gevolgen voor de stikstofuitstoot. Lees het artikel op Omroep Flevoland

Het Nederlands Dagblad: 'Begin niet aan vliegveld Lelystad'

28-01-2020 De burgemeesters van Heerde, Hattem en Oldebroek hebben een opiniestuk geschreven over vliegveld Lelystad. Deze is vanochtend gepubliceerd in het Nederlands Dagblad. Op onze website kunt u de hele tekst lezen: bit.ly/2vtwegA

De Stentor: 'Opening vliegveld Lelystad niet uit te leggen volgens nieuwe burgemeester Oldebroek'

09-01-2020 Ook de burgemeester van Oldebroek haalt in haar nieuwjaarstoespraak uit naar de opening van Vliegveld Lelystad. ,,Daar waar boeren, bouwers en ondernemers beperkt worden in hun activiteiten, daar waar we allemaal letterlijk gas terug moeten gaan nemen, lijkt het er op dat Lelystad Airport toch een vlucht gaat nemen. En lijkt Zandvoort groen licht te krijgen om plankgas te gaan. Dat kan en wil ik niet uitleggen!’’
Lees het artikel hier

Omroep Flevoland: 'Kamer wil opheldering over uitspraak minister'

09-01-2020 De Tweede Kamer wil opheldering van minister Van Nieuwenhuizen over haar uitspraak dat de komst van 'nieuwkomers' op Lelystad Airport vanaf het begin af aan duidelijk is geweest. Volgens vijf partijen in de Kamer is die uitspraak in strijd met wat de minister eerder heeft gezegd over welke luchtvaartmaatschappijen vanaf Lelystad mogen vliegen.
Lees het artikel hier

DeStentor: ‘'Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?'

06-12-2019 5 Actiegroepen stellen dat er opnieuw grote fouten zitten in het milieurapport voor Lelystad Airport. De stikstofuitstoot is veel hoger dan het ministerie beweert, zeggen ze. Leggen de actiegroepen hiermee een bom onder opening van het vakantievliegveld? Lees het artikel hier

1Vandaag: 'Ingenieur Adegeest ontdekt opnieuw forse fouten in milieurapport Lelystad Airport: 'Het is je reinste oplichterij''

04-12-2019   Ook met het nieuwe, gecorrigeerde MER-rapport is het mis, stelt Adegeest. Hij stuitte op iets geks: de uitstoot van vliegtuigen neemt in het nieuwe rapport toe, maar de neerslag van stikstof neemt af. "Ik dacht: dat kan niet kloppen." Als gevolg van een "invoerfout" pakt de stikstofneerslag zo laag uit dat Lelystad Airport onder de norm valt voor een Natuurvergunning. Bekijk de uitzending

Omroep Gelderland: 'Uitglijder! Minister beantwoordt vragen over 'liegverkeer' Lelystad'

29-10-2019 Tegenstanders van vliegveld Lelystad gebruiken regelmatig termen als 'liegveld' en 'liegverkeer'. Het was vast niet de bedoeling, maar toch nam de rijksoverheid de term 'liegverkeer' maandag over in de beantwoording van Kamervragen. Lees het artikel

De Stentor: 'Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen.'

3-10-2019 Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Lees het artikel

De Stentor: 'Dit is waarom er opnieuw twijfels zijn over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport'

25-10-2019 Regeringspartijen ChristenUnie, D66 en oppositiepartijen SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren twijfelen over de geluidsberekeningen in het milieueffectrapport (mer) van Lelystad Airport. Recent gaf minister Cora van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief toe dat de geluidsberekeningen niet ‘extern zijn gevalideerd’. Eerder had ze de Kamer verteld dat de berekeningen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wél door externe specialisten op fouten waren gecontroleerd. Lees het artikel

AD: 'Belangrijkste hobbel genomen: Lelystad Airport mag definitief open van Brussel'

25-9-2019 De Europese Commissie in Brussel is definitief akkoord met de verkeersverdelingsregel (VVR) van minister Cora van Nieuwenhuizen. Dat meldt de Commissie in een statement op de eigen website. Hiermee is een belangrijke hobbel genomen richting opening van het vakantievliegveld. Lees het artikel

RTV Oost: 'Onbegrip en boze reacties op openstellen laagvliegroutes Lelystad Airport'

23-9-2019 Het besluit van minister Van Nieuwenhuizen om de vliegroutes naar Lelystad Airport alvast te openen, levert veel onbegrip op. Naast een volledig brandweerkorps heeft de minister ook 24 luchtverkeersleiders aangesteld.  'Wat moeten die brandweermannen en verkeersleiders doen op een vliegveld waarop voorlopig nog jaren geen grote kisten zullen landen?' Lees het artikel

BNR Radio: 'Alleen een nieuw regeerakkoord kan Lelystad Airport redden'

6-8-2019. Het ministerie van Infrastructuur heeft fouten gemaakt in de afspraken rondom Lelystad Airport. Er is onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de nieuwe regels in Brussel moeten worden getoetst. Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van reisgigant Corendon. 'Er is een soort gedrocht ontstaan om enerzijds de afspraken in het regeerakkoord te kunnen waarmaken en anderzijds te voldoen aan de Europese regels.' Luister hier naar de uitzending

De Groene Amsterdammer: 'Vlag, volkslied , vliegveld. De toekomst van Schiphol'

2-8-2019. Decennialang moest en zou Schiphol de economie aanjagen. Inmiddels zijn er grote twijfels over verdere groei. De economische opbrengsten van meer vluchten en meer passagiers wegen niet op tegen de overlast. Maar: ‘Je krijgt te maken met een oer-Hollands gevoel en met Hollands glorie.’ Lees hier het artikel

NOS: ' Beperkte krimp luchtvaart schaadt economie niet'

18-7-2019. De Nederlandse economie hoeft geen schade op te lopen van "een matiging van de groei of een beperkte krimp van de luchtvaart", terwijl het milieu er wel baat bij zou hebben. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek door onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Natuur en Milieu. Lees het artikel hier

RTL Nieuws: 'Veel economische argumenten voor groei luchtvaart kloppen niet'

18-7-2019. Veelgehoorde economische argumenten voor de groei van de luchtvaart snijden geen hout. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft. In eerdere onderzoeken over de baten van de luchtvaartsector worden de voordelen vaak overschat en nadelen niet meegewogen. Lees hier het artikel

FollowTheMoney: 'Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

9-7-2019. Onlangs werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald. ‘De enige plekken waar in de luchtvaartindustrie nog geld verdiend wordt, zijn de parkeerplaatsen.’ Lees het artikel hier

De Volkskrant: 'Een nieuwe belazertruc van Van Nieuwenhuizen: Schiphol moet groei ‘verdienen’'

8-7-2019. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen vindt het uitstel van de opening van vliegveld Lelystad ‘heel verdrietig’. Dat zei ze maandag in Almere. Het uitstel komt door het stikstofbesluit van de Raad van State. De minister vond het verdrietig voor iedereen die hard aan de plannen voor de luchthaven had gewerkt en ook voor iedereen die had gehoopt er een leuke baan te krijgen.. Er waren ook mensen voor wie het uitstel niet zo verdrietig was. Degenen onder de aanvliegroutes bijvoorbeeld, die er door de overheid bijna waren ingeluisd – tot ze de verwachte overlast zelf gingen berekenen en die veel hoger bleek te zijn dan hun was wijsgemaakt. Lees het artikel hier

De Stentor: ‘Inspraakprocedure Lelystad Airport oneerlijk’, van de 164.000 verbetervoorstellen zijn er 3 toegepast.'

5-7-2019. Actiegroepen zijn boos dat het ministerie weinig doet met bijna tienduizend inspraakreacties op de plannen voor Lelystad Airport. Ze krijgen steun van hoogleraar Wim Voermans: ,,Inspraak houden terwijl je plan al vaststaat is oneerlijk.”. Hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden laakt de handelswijze van het ministerie.

Lees hier het artikel

De Stentor: 'Bijna 10.000 reacties op plan Lelystad Airport, ministerie doet 3 aanpassingen: ‘Schokkend, schoffering van burger’'

4-7-2019. Het ministerie past het plan Lelystad Airport op drie kleine punten aan. Dat is het resultaat van bijna tienduizend inspraakreacties van burgers. Actiegroepen zijn woest en vinden het een ‘schoffering van de burger’.

Lees het artikel hier

NOS: 'Gezondheidsklachten door ultrafijnstof rond Schiphol'

27-6-2019. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): . Vooral kinderen met luchtwegaandoeningen ondervinden de gevolgen als ze deze zeer kleine deeltjes inademen, blijkt uit onderzoek van het RIVM.

Lees het artikel hier

EenVandaag: '200 miljoen later is het maar de vraag op Lelystad Airport open kan'

26-7-2019. 200 miljoen euro is er geïnvesteerd in de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar de beoogde opening staat opnieuw en misschien wel serieuzer dan ooit op de tocht.

Bekijk de uitzending hier

 AD opinie: 'Luchtvaartbeleid staat bol van list en bedrog'

26-6-2019. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is 'een list nodig', nu Lelystad Airport niet open kan. Lammert van Raan wil dat de politiek stopt met stiekeme plannetjes en het tegen elkaar uitspelen van bewoners.

Lees het artikel hier

NRC: ‘Maatschappelijke kosten Lelystad Airport onderschat’

25-6-2019. Tegenstanders van Lelystad Airport richten met nieuw onderzoek hun pijlen op het economische argument voor uitbreiding van de luchthaven. Hun conclusie: het is beter voor de economie om Lelystad Airport dicht te houden.

Lees het artikel hier

RTL Oost: ' De Nederlandse economie is beter af zónder Lelystad Airport'

25-6-2019. Als Schiphol niet verder groeit en Lelystad Airport de landingsbaan gesloten houdt, dan is Nederland economisch beter af. Dat stellen Leo Bus en Walter Manshanden uit Rotterdam, zij zijn twee vooraanstaande economen.

Lees het artikel, inclusief een interview met econoom Manshanden, hier

Trouw: 'De weg naar Lelystad Airport ligt vol hobbels'

20-6-2019. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) heeft niet genoeg aan één list om volgend jaar al Lelystad Airport open te laten gaan. De drie belangrijkste obstakels op een rij.

Lees het artikel hier

KRO-NCRV De Monitor: 'Is geluidsvervuiling de volgende gezondheidscrisis?' 

13=6-2019. Een laag, kloppend geluid weerkaatst onheilspellend hard op de muren. We staan in een doodnormale straat in een doodnormaal dorp. Toch wanen we ons even in de openingsscène van een oorlogsfilm.

Bekijk hier de uitzending

NU.nl: 'Lelystad Airport muurvast tussen stikstof en Europa'

3-7-2019.  Drie maanden geleden hadden, als het aan dit kabinet had gelegen, de eerste vliegtuigen vanaf Lelystad moeten vertrekken. Maar een rechterlijke uitspraak, georganiseerd verzet en Europese regels zorgen ervoor dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de opening voor een tweede keer moet uitstellen.

Lees hier het artikel

NRC: 'Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie'

Januari 2019. Lelystad Airport is een ramp in wording.

Lees hier het artikel

Het stuk stond in een uitgebreide bijlage van van het NRC over vliegen met veel interessante artikelen. Als je de link naar het artikel volgt staan onder het opiniestuk de andere artikelen van deze bijlage, zeer de moeite waard om te lezen.

Zoals:

‘Vliegen is goedkoper dan U denkt’. Met die slagzin adverteerde de KLM in de jaren vijftig. Een retourtje Istanbul kostte 1.037 gulden in 1957. Omgerekend naar het huidige prijspeil is dat ongeveer 3.300 euro.
Je vliegt nu al voor honderdvijftig euro heen en weer naar die stad.

Elektrisch vliegen in je dromen
Belasting op kerosine

RTV Oost: 'Wilsum heeft schoon genoeg van het gedoe rond Lelystad Airport'

22-11-2018. De geluidsberekeningen kloppen niet, de gemeten afwijkingen vallen ruim buiten de van tevoren afgesproken marge aldus Pieter Sijtsma. De inwoners van Wilsum kunnen en willen niet geloven dat de overheid besluiten neemt op basis van verkeerde informatie waardoor zij straks ongelooflijk zwaar getroffen zullen worden. Bekijk de rapportage:

De Volkskrant: 'Leon Adegeest strijdt tegen uitbreiding Lelystad Airport: Ministerie intimideerde mij''

29-8-2018. Zijn rekenmodel was een doorbraak in het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Sindsdien besteedt ingenieur Leon Adegeest het gros van zijn tijd aan de strijd met de luchtvaartlobby.

Lees hier het artikel

De Stentor: 'Ruzie over vliegroutes Lelystad loopt hoog op'