De listen die gebruikt worden om de publieke opinie te beïnvloeden
De luchtvaart heeft een sterke politieke lobby en zet een zeer omvangrijk communicatieteam en dito budgetten in. De communicatie van Schiphol is ook nog eens zeer nauw verweven met die van het ministerie van I&W.
Op listige manier wordt informatie vanuit een bepaald perspectief besproken waardoor alleen de gunstige zijde wordt beschenen en alle ongunstige informatie simpelweg achterwege wordt gelaten. Dit principe heet "framing". Het opzettelijk een verkeerde indruk wekken, wordt ook wel misleiding genoemd. Zeker van een ministerie mag je juiste en neutrale informatie verwachten, er is immers een ambtenaren eed afgelegd. Niets is minder waar helaas.
In dossier Lelystad Airport wordt de burger, maar ook de Tweede Kamer regelmatig misleid. Hieronder de listen op een rijtje:
De feiten: Laagvliegen en laagvliegroutes worden juist permanent, mocht Lelystad Airport open gaan.
We moeten de overlast beter spreiden over NL'
De feiten:
Mocht Lelystad Airport open gaan, dan leidt dit tot meer overlast voor omwonenden Schiphol en voor Nederland in totaal
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer zwaardere vliegtuigen op Schiphol en een toename van de geluidsoverlast
Lees de analyse
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer zwaardere vliegtuigen op Schiphol met als gevolg een toename van de uitstoot
Lees de analyse
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer vliegbewegingen op Schiphol; Vluchten in de avond en nacht tellen op Schiphol zwaarder, de avondvluchten (19.00-23.00 uur) tellen vijf keer mee en de nachtvluchten (23.00 tot 6.00 uur) tien keer, door die uit te plaatsen naar Lelystad Airport kunnen er respectievelijk 5 of 10 vluchten voor in de plaats terugkomen.
Lees de analyse van omroep Gelderland
De feiten: De luchtvaart industrie is afhankelijk van economische welvaart. Nederland is economisch gezien beter af zònder Lelystad Airport.
—> Onderzoek door economen Manshanden & Bus Wijst uit dat opening van Lelystad Airport geen netto positief effect heeft op onze economie
Lees de analyse
De feiten:
Er is gesjoemeld met de berekeningen voor de stikstofdepositie, deze is omlaag gerekend zodat er onder de PAS-regeling voor het vliegveld geen natuurvergunning aangevraagd hoefde te worden. De grote fouten in de berekeningen kwamen aan het daglicht
De feiten: — Uitstoot van vliegtuigen schaad de gezondheid van kinderen en volwassenen, zie op deze pagina welke effecten er op de gezondheid zijn — Biokerosine Biofuel …… uitsluitend marketing die volgens de reclamecodecommissie niet door de beugel kan. — Géén geluidsafname door stillere vliegtuigen
Vliegtuigen zijn niet schoon dus ook niet schoner ze zijn zeer vervuilend; dit is slecht voor natuur maar ook heel schadelijk voor de gezondheid van mensen.
Het effect van bio kerosine verwaarloosbaar.
Vliegtuigen worden qua ontwerp wel stiller, maar doordat ze tegelijkertijd ook groter en zwaarder worden ze juist lawaaieriger.
Lees de analyse van Eric Stam
Lees de analyse
De feiten: Elektrisch vliegen biedt zeker geen oplossing voor geluidsoverlast en vervuiling als de groei van de luchtvaart zich onverminderd doorzet. Want elektrisch vliegen is technisch onhaalbaar.
De feiten: Tegenstanders van Lelystad Airport verenigt links en rechts, jong en oud. Zorg voor de leefomgeving heeft niets te maken met politieke voorkeur. Bovendien is een handjevol een grote onderschatting. Lees meer over de vele bezorgde burgers en ook de vele gemeentes, provincies die bezwaren aantekenen tegen het openen van dit vliegveld met haar laagvliegroutes op deze pagina
De ‘overloop’ functie is niet haalbaar, het toepassen van een ‘Verkeers Verdelings Regel (VVR) blijkt tegen de Europese regels van vrije economie in te gaan. Vanaf 2008 was dit al bekend bij de minister én Schiphol. De Tweede Kamer werd in de waan gehouden dat het wel mogelijk was. Lees er hier meer over