Waarom Lelystad Airport

Over Lelystad Airport

Schiphol wil verder groeien, daarom moet er een nieuw vliegveld komen die vluchten over gaat nemen van Schiphol. Maar het luchtruim is overvol, en daarom wordt een tweede luchtsnelweg gecreëerd, onder de luchtsnelweg van Schiphol.  Hierdoor ontstaan de zgn. 'laagvliegroutes' over honderden kilometers boven Nederland.

De locatie Lelystad is omstreden, want niet geschikt volgens experts, en laagvliegroutes hebben grote negatieve effecten op de rust, gezondheid, natuur en veiligheid. Aangetoond is dat Lelystad Airport de economie weinig zal opleveren. Sterker nog: Lelystad Airport zal nooit rendabel worden, er zal dus altijd (belasting-)geld bij moeten.

De plannen stuiten dan ook op enorme weerstand bij omwonenden, natuurorganisaties, gemeenten èn provincies. Ook zijn alternatieven uitgewerkt waaruit oa. blijkt dat Nederland met minder vliegbewegingen ook prima af kan. Maar alle bezwaren en alternatieven worden terzijde geschoven. Niet het welzijn en de leefomgeving van burgers staan centraal, maar de luchtvaartindustrie.

Explosieve groei

Vanaf de jaren negentig is de luchtvaartsector gedereguleerd en geliberaliseerd. Vanaf dat moment groeide de luchtvaartsector sterk in Nederland. Het Nederlandse luchthavensysteem bestaat uit Schiphol plus vier regionale luchthavens: Rotterdam/Den Haag, Eindhoven, Maastricht Aachen en Groningen/Eelde. De totale omvang van het Nederlandse luchtvaartsysteem gemeten naar passagiers is sinds 1990 bijna verviervoudigd. Nederland is een van de belangrijkste luchtvaartknooppunten van Europa en de wereld.

 

Nederlandse luchtvaart: de belangrijkste groei feiten van 1997 tot 2017 -->Explosieve groei van het aantal passagiers met 138 procent. Het aantal passagiers steeg van 32 miljoen in 1997 naar ruim 76 miljoen in 2017. Dat komt neer op een groei van 138 procent, met een gemiddeld groeipercentage van 4,5 procent per jaar.
-->Het goederenvervoer steeg met 54 procent: van bijna 1,2 miljoen ton in 1997 naar 1,8 miljoen ton in 2017. Hoewel het grootste deel van het vrachttransport intercontinentaal is, groeide het vrachtverkeer binnen Europa de laatste jaren het sterkst.
--> Het aantal vluchten steeg met ‘slechts’ 26 procent. Het aantal vliegbewegingen steeg van 467.579 in 1997 naar 590.138 in 2017: een gemiddeld groeipercentage van 1,2 procent per jaar.
(Bron: CE Delft, 2018)

HUB-functie

Gemiddeld vervoert KLM 63 procent transferpassagiers. Dit aantal steeg van 13 miljoen in 1997 naar 25 miljoen in 2017. De andere 37 procent zijn zogenaamde Origin Destination ( OD)- passagiers (rechtstreeks vliegende passagiers) die herkomst of bestemming Nederland hebben. Op intercontinentale vluchten is dit percentage zelfs gemiddeld 73 procent (KLM Mainport visie 2014).

Een van de redenen waarom de luchtvaart zo sterk is gegroeid is het feit dat vliegen heel goedkoop is. Een ticket naar Barcelona kost regelmatig minder dan een treinticket Amsterdam-Zwolle.

Hoe kan het dat de luchtvaart zo goedkoop is? en is het ook werkelijk zo goedkoop? Follow the Money zocht het uit en telde op wat de werkelijke prijs van een vliegticket is en hoeveel de belastingbetaler bijdraagt aan de lage kosten.

Follow the Money: "Een goedkoop ticket komt niet zomaar uit de lucht vallen" https://www.ftm.nl/artikelen/een-goedkoop-vliegticket-komt-niet-uit-de-lucht-vallen?share=;1