Plannen en uitvoering
Van een regering en haar ambtenaren mag je verwachten dat ze de burger, gezondheid en woonplezier centraal stellen. Sterker nog, dit is zo vastgelegd in de grondwet. En dat betekent beleid gebaseerd op feiten en géén schadelijke laagvliegroutes,. De realiteit is helaas anders en er is, ondanks alle toezeggingen en beloftes, nog steeds geen oplossing voor de laagvliegroutes..
De plannen van zowel het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, in nauwe samenwerking met Schiphol, zijn gericht op het faciliteren van verdere groei van de luchtvaart, onuitvoerbaar en belabberd onderbouwd. Ook halen wij als (deskundige) burgers continue grove fouten uit de rapporten en berekeningen. Ook hebben we aangetoond dat cijfers zijn gemanipuleerd en cruciale informatie is achtergehouden. Kortgezegd, de plannen en uitvoering zijn een regelrechte puinhoop.
De feiten over laagvliegen en de laagvliegroutes
Schiphol wil verder groeien, maar het luchtruim in Nederland is vol. Daarom moet Lelystad Airport open en is een bizarre oplossing bedacht: 'laagvliegen'.
Als Lelystad Airport opent, moeten vliegtuigen van en naar Lelystad honderden kilometers voor de landingsbaan zeer laag vliegen, niet hoger dan 1.800 meter. Anders zitten de vliegtuigen het vliegverkeer van Schiphol in de weg. Er wordt als het ware een tweede luchtsnelweg gecreëerd, onder de luchtsnelweg van Schiphol. Hierdoor ontstaan de zgn. 'laagvliegroutes'. Een bizarre oplossing voor een overvol luchtruim.
Hoe lager wordt gevlogen, hoe groter de geluidsoverlast. Lees hier meer over de geluidsoverlast veroorzaakt door laagvliegende vliegtuigen. Ook brengt laagvliegen de veiligheid in gevaar, onder meer door het risico van aanvaringen met vogels. Lees hier meer over de veiligheidsrisico's. En helaas heeft laagvliegen ook zeer schadelijke effecten op de gezondheid als gevolg van om. de uitstoot van ultrafijnstof. Lees er hier meer over.
Daarnaast wordt gesteld dat Lelystad Airport goed is voor de economie. Maar de luchtvaart is allang niet meer de motor van onze economie. Aangetoond is dat Nederland zelfs beter af is zònder Lelystad Airport. En dat de luchthaven vrijwel zeker nooit rendabel zal worden. Lees er hier meer over.
Wil je weten of de laagvliegroutes over jouw huis of bedrijf komen? Kijk jouw situatie dan op deze interactieve kaart.
Download het factsheet met antwoorden op de belangrijkste vragen
De Feiten over laagvliegen
- Als Lelystad Airport opent, betekent dit permanente laagvliegende vliegtuigen over grote delen van Nederland op ongeveer 1.800 meter hoogte en lager;
- De minister beweert dat met de luchtruimherziening laagvliegen is opgelost. Dit is helaas pertinent onwaar. Laagvliegen wordt niet opgelost.
- Onder de geplande laagvliegroutes wonen ruim 1 miljoen mensen verspreid over 5 provincies;
- De geplande laagvliegroutes gaan over 1.700 kilometer en over 23 Natura2000 en stilte gebieden, direct over 872 verblijfsaccommodaties (camping, vakantiepark, hotel, etc), goed voor €233 Mio aan jaarlijkse omzet en 5.220 banen.
- Buiten Nederland kent geen enkel land in Europa 'laagvliegroutes' als oplossing voor een overvol luchtruim;
- Er is een enorme weerstand tegen laagvliegen onder de betreffende gemeenten en provincies.
Een paar cijfers, mocht Lelystad Airport open gaan:
- het voorlopige doel is 45.000 vluchten per jaar;
- vliegtijden zijn tussen 06.00 uur en 00.00 uur. Maar uit ervaring blijkt helaas dat tijdgrenzen stelselmatig overschreden worden en overschrijdingen niet gehandhaafd worden;
- gemiddeld 7 per uur en daarmee gemiddeld elke 8 à 9 minuten een laagvliegend vliegtuig;
- Schiphol en het ministerie van I&W zien de groei van de luchtvaart als doel op zich, dus verdere groei is te verwachten. Het aantal van 100.000 en zelfs 225.000 vliegbewegingen op Lelystad Airport is al genoemd.
Laagvliegroutes opgelost? Integendeel: Als Lelystad Airport opent, wordt laagvliegen het nieuwe normaal.
Het ministerie van I&W en Schiphol wil graag doen geloven dat laagvliegen is opgelost op het moment dat de opening van Lelystad Airport staat gepland. In de ontwerp-Luchtvaartnota van juli 2020 staat over de laagvliegroutes letterlijk: 'Dat betekent dat gekoerst wordt op realisatie per november 2021. Hiermee komt een einde aan de 'laagvliegroutes'. Dit valt samen met de voorziene opening van Lelystad Airport voor handelsverkeer ....'
Deze uitspraak is ronduit misleidend. Want in dezelfde nota staat geen enkele bindende en haalbare oplossing voor laagvliegen. Integendeel, gezien de vrijblijvendheid wordt Schiphol juist alle ruimte gegeven voor laagvliegen over lange afstanden boven Nederland. Tevens is algemeen bekend dat het een onmogelijke opgave is het luchtruim te herzien op korte termijn. Hiermee wordt laagvliegen, als het aan het ministerie van I&W en Schiphol ligt en ondanks de mooie toezeggingen op papier, het nieuwe normaal.
De feiten over de vakantievluchten uitplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport en de VVR (Verkeers Verdelings Regel)
Als Lelystad Airport opent voor groot handelsverkeer dan zullen alle (prijsvechter) luchtvaartmaatschappijen vanaf het vliegveld mogen vliegen en zal er 'autonome groei' plaatsvinden.
Lelystad Airport slechts gebruiken om de vakantievluchten uit te plaatsen is onzin.
- Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet gedwongen worden en zullen hun slots op Schiphol niet opgeven.
- Je mag andere maatschappijen die ook meer willen vliegen niet uitsluiten en prijsvechters zonder slots op Schiphol willen wel (Ryan Air, Wizz Air)
Per saldo zorgt openen van Lelystad Airport direct voor groei van de luchtvaart. Het fabeltje van Schiphol 'ontlasten' moet volgend de luchtvaart ook worden gelezen als: "de groei op Schiphol ontlasten".
Voor Schiphol staat in de Luchtvaartnota flinke groei naar 650.000 vliegbewegingen in 2030 en 800.000 in 2050 de planning. Lees de Luchtvaartnota 2020 - 2050
(*mits wordt voldaan aan klimaat en overlastdoelen. Tot op heden voldoet de luchtvaart hier altijd aan door handige rekenmethodes, uitgesteld onderzoek en gewoon doen zonder dat er wordt gehandhaafd.)
De minister en Schiphol negeren eerdere afspraken over de overloop functie van Lelystad Airport en handelen tegen de eis van de Tweede Kamer die geen autonome groei van Lelystad Airport wil toestaan.
Lelystad Airport is een 'overloopluchthaven' en dient via een zgn 'verkeersverdelingsregeling' (VVR) vluchten over te nemen van Schiphol. Dat is de voorwaarde waaronder Lelystad Airport mag openen. Deze VVR moet regelen hoe vluchten van Schiphol worden verplaatst naar Lelystad. Dit is ook de nadrukkelijke eis van de Tweede Kamer: Lelystad Airport is een overloopluchthaven zonder 'autonome' (zelfstandige) groei.
Niet delen van cruciale informatie
Echter, een VVR blijkt tegen de Europese regels. Want dat botst met het concurrentiebeding. En dat was vanaf de start bekend bij VVD-minister van Nieuwenhuizen, Schiphol en het ministerie van I&W. Diverse adviseurs en Schiphol wijzen de minister hier op. Deze cruciale informatie wordt echter niet gedeeld met de Tweede Kamer. En de minister besluit toch te starten met de investering (>200 miljoen euro) in uitbreiding van Lelystad Airport.
Minister handelt tegen de eis van de Tweede Kamer
Pas eind 2017, toen Lelystad Airport klaar was voor gebruik, ging de minister werk maken van een goedkeuring door de EU. Nogmaals spreekt de Tweede Kamer zich in twee moties ondubbelzinnig uit tegen 'autonome groei'. De minister weet wat haar te doen staat. Althans, zo lijkt het, want vervolgens legt de minister een voorstel voor aan de EU die autonome groei wél toestaat. Tegen de eis van de Tweede Kamer in. Hiervoor krijgt ze groen licht van de EU.
Een typisch geval van 'Schiphollen': slecht of niet informeren, beloftes breken, vage toezeggingen doen en burgers en Kamerleden voor voldongen feiten plaatsen. Met maar één doel en dat is het koste-wat-het-kost faciliteren van maximale groei van Schiphol.
Geen interesse om te verhuizen van Schiphol naar Lelystad
In dit licht is het ook interessant om te vermelden dat luchtvaartmaatschappijen die nu zogenaamde 'slots' hebben op Schiphol in basis niet geïnteresseerd zijn in verhuizing naar Lelystad.
Nieuwkomers, zoals Wizzair, hebben reeds aangegeven wel te willen vliegen vanaf Lelystad Airport en dat ze juridisch niet tegengehouden kunnen worden. Dit zou de ongewenste autonome groei betekenen.
Een toelichting in 1 minuut:
Het boek 'Schiphol Regeert' kun je bestellen op deze pagina.
De Feiten
- Schiphol wil verder groeien, daarom moet Lelystad Airport als 'overloop luchthaven' vluchten via een 'verkeersverdelingsregel' overnemen en zo snel mogelijk open;
- De Tweede Kamer, vele gemeenten en de provincies Gelderland en Overijssel zijn duidelijk: Lelystad mag alléén vluchten overnemen van Schiphol, autonome groei is niet toegestaan;
- Minister van Nieuwenhuizen weet sinds 2008 dat de EU de functie van 'overloop luchthaven' niet zal goedkeuren, nog eens bevestigd door Schiphol in 2014. Dit deelt ze niet met de Tweede Kamer en met de kennis dat het niet mogelijk is, doet ze een valse belofte en belooft ze: géén autonome groei;
- Minister van Nieuwenhuizen maakt geheel tegen afspraken en beloftes in, via de EU tóch autonome groei mogelijk;
- Vervolgens probeert de minister listig het debat hierover buiten de Tweede Kamer te houden en zo Lelystad Airport toch geopend te krijgen met de mogelijkheid om autonoom te groeien.
Oorspronkelijk: Lelystad Airport als 'overloopluchthaven' zonder autonome groei
Schiphol wil verder groeien, daarvoor is de opening Lelystad Airport nodig. Lelystad Airport zou volgens het ministerie als 'overloopluchthaven' moeten fungeren. Het neemt vluchten over van Schiphol en dient niet zelfstandig te groeien Met een VVR (verkeersverdelingsregel) zou het luchtverkeer tussen de luchthavens Lelystad Airport en Schiphol geregeld moeten worden.
Echter, een selectieve VVR, een VVR die op Lelystad Airport alléén vluchten van Schiphol toe staat, is in strijd met de Europese regels. Dit is meermaals in opdracht van het ministerie onderzocht, zowel in 2008 als 2013 en inderdaad: een selectieve VVR is in strijd met de Europese regels.
Lees hier meer over het onderzoek uit 2008 dat nota bene in opdracht van het ministerie zelf is uitgevoerd.
En bekijk hier de glasheldere uiteenzetting van de heer mr. Filip Cornelis, director Aviation van de Europese Commissie, op de hoorzitting 'selectiviteit' in 2019.
Conclusie: Volgens EU mededingingsregels en slotverordening mogen lidstaten niet discrimineren. Lidstaten mogen wel capaciteit beperken (maximaal aantal vliegbewegingen) en openingstijden vaststellen (nachtsluiting). Maar het verplicht verplaatsen van vluchten van Schiphol naar Lelystad is dus niet toegestaan.
Tweede Kamer en provincies ondubbelzinnig duidelijk: géén autonome groei
Toen in 2014 tot uitbreiding van Lelystad Airport moest worden besloten, legde de Tweede Kamer nog eens uitdrukkelijk vast: Uitbreiding is alleen mogelijk met een 'overloop functie'. Géén autonome groei dus.
Hier vind je de motie uit 2014 van CDA-kamerleden Geurts en De Stouwe
Echter, voordat de uitbreiding aan de orde kwam, wisten Schiphol en het ministerie al dat luchtvaartmaatschappijen geen interesse hebben in een overstap naar Lelystad. Maar de Tweede Kamer werd in het ongewisse gelaten.
Tegelijkertijd wisten Schiphol en het ministerie in 2014 al jaren dat een door de Kamer gewenste ‘overloop functie’ bij de EU op grote problemen zou stuiten. Onder meer Alders en een speciale adviescommissie hadden hen daarvoor gewaarschuwd. De commissie adviseerde daarom éérst de juridische borging te regelen - iets dat ook de Landsadvocaat aanraadde. Maar dat advies werd in de wind geslagen.
Met een vage belofte, dat ze met de beoogde ‘selectiviteit’ aan de slag ging, ‘waarbij het uitgangspunt is dat de concrete implementatie uiteraard moet voldoen aan de geldende wettelijke kaders’, overtuigde de regering de Kamer in te stemmen met de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Vervolgens liet zij willens en wetens na om bijtijds bij de EU de VVR af te timmeren. Aldus werkten het miniserie en Schiphol toe naar een situatie van voldongen feiten: een kant-en-klaar vliegveld dat in het belang van Nederland hoe dan ook moest gaan draaien.
- Hier vind je de motie uit 2017 van CDA-kamerlid Van Helvert
- Hier vind je de motie uit 2018 van SP-kamerlid Laçin
Lees ook het artikel: 'Kamer zegt nee tegen zelfstandige groei'.
De CDA-fracties van de provincie Gelderland en Overijssel stellen in mei 2019 in een brief naar de Tweede Kamer nog eens duidelijk: ‘Autonome groei van Lelystad Airport is uitgesloten’. Lees er meer over in dit artikel.
Tegen opdracht Tweede Kamer en provincies: voorstel richting Europa mét autonome groei
Ieder land van de Europese Unie Europese Unie dient zich te houden aan de Europese regels. Zo ook de luchtvaart. De Europese Commissie toetst dat. Uitgangspunt is gelijke rechten voor alle partijen binnen Europa.
Op verzoek van het ministerie wordt zowel in 2008 als in 2013 advies uitgebracht over de haalbaarheid van de verkeersverdelingsregel bij de EU. Het advies is duidelijk: De EU zal de verkeersverdelingsregel die leidt tot Lelystad Airport als 'overloop luchthaven' van Schiphol niet goedkeuren. Lees hier het advies aan het ministerie van I&W
Tot 3x toe wordt een voorstel tot opening Lelystad Airport richting Europa afgewezen door de Europese commissie. De uitkomst is niet verrassend: De selectieve VVR is in strijd met de Europese regels. Dit was in 2008 dus al bekend bij het ministerie.
Ondanks alle weerstand van en beloftes aan de Tweede Kamer dient de minister een 4e voorstel in bij de Europese commissie: deze maakt autonome groei wél mogelijk. En het voorstel wordt door de EU goedgekeurd. Lees het artikel hierover op Trouw.nl
Dec. 2019. Minister van Nieuwenhuizen geeft toe: inderdaad autonome groei mogelijk
Tsja, na de goedkeuring bevestigt minister van Nieuwenhuizen dat inderdaad autonome groei mogelijk is. Geen verrassing, want dat was precies de kern van haar voorstel aan de Europese commissie. Een slimme list. Zo maakt ze toch groei van Lelystad Airport en dus Schiphol mogelijk.
Dat de Tweede Kamer jarenlang voor de gek was gehouden, wuift de minister weg. Tegenover dagblad Trouw verklaart ze zonder blikken en blozen: ‘Het is van begin af aan duidelijk geweest dat Lelystad nooit voor 100 procent vluchten zou kunnen overnemen van Schiphol, iedereen wist dat de Commissie een antidiscrimineringsbepaling heeft.’ Niet dus.
De eerste prijsvechters, zoals Wizz Air, hebben zich al gemeld en een plek geclaimd.
Ook het AD zet het hier duidelijk uiteen.
Wel of geen autonome groei? De Tweede Kamer eist opheldering. Lees er hier meer over.
Aug. 2020. Uit achtergehouden documenten uit 2014 blijkt: overloopfunctie Lelystad Airport was nooit de intentie
Als je denkt, het kan niet erger. Ja, het kan wel. Want er duikt een brief op uit 2014 van Schiphol aan de directie Luchtvaart van het ministerie van I&W. De strekking van de brief is dat Lelystad Airport onmogelijk als 'overloop luchthaven' kan fungeren ivm. de Europese regels. En dat er dus geen mogelijkheid is om 'autonome groei' tegen te houden. Tevens wordt er gemeld dat er geen belangstelling is onder de bedrijven die nu op Schiphol vliegen, om te verhuizen naar Lelystad Airport. Dit wordt niet gedeeld met de Tweede Kamer.
Lees hier het uitgebreide artikel van Schipholwatch 'Overloopfunctie Lelystad nooit intentie geweest'
Dit betekent dat het ministerie sinds 2014 op de hoogte was van de onmogelijkheid van Lelystad Airport als 'overloop luchthaven'. Toch heeft minister van Nieuwenhuizen Lelystad Airport met droge ogen als dusdanig verkocht aan de Tweede Kamer, gemeenten, provincies en burgers.
Het heeft er helaas alle schijn van dat de intentie van het ministerie van I&W en Schiphol niet 'overloop luchthaven' is, maar gewoon 'open' onder de voor Schiphol zo gunstig mogelijke voorwaarden om verder te kunnen groeien.
Kortom
De hele gang van zaken met Lelystad als overloopluchthaven voor alleen vakantieverkeer van Schiphol en geen autonome groei, is een typisch staaltje van een tactiek die inmiddels als ‘Schiphollen’ is gemunt. Het niet of slecht informeren (over het gebrek aan animo bij de Corendons en TUI’s en EU-blokkades voor een overloop-VVR) en vage toezeggingen (we gaan de selectiviteit volgens het boekje regelen) een situatie van voldongen feiten creëren (Lelystad Airport opbouwen, laagvliegroutes openen, verkeersleiding neerzetten,... ). Vervolgens, al dan niet na wat schijnbewegingen (de eerste kansloze VVR’s), zogenaamd à contrecoeur, want onder druk van Europa, de van meet af aan beoogde VVR mét autonome groei ‘moeten’ accepteren, omdat de Schiphol nu eenmaal groei vereist.
Zodat daarna, ondanks afspraken en moties over gelimiteerde aantallen vliegbewegingen, geen nacht en geen vracht en geen wide bodies, etcetera, stapsgewijs toegewerkt kan gaan worden naar de verder uitbouw van Lelystad Airport.
Wat nu?
De VVR moet nog in de Tweede kamer worden behandeld en wij volgen het uiteraard nauwgezet. We rekenen erop dat onze volksvertegenwoordigers hun rug recht houden en autonome groei en deze VVR resoluut zullen afwijzen. Want zij zijn in het dossier Lelystad Airport systematisch op het verkeerde been gezet.
Over hoe nachtvluchten er toch worden 'ingefrommeld'
Ondanks beloften en beleid: Toch nachtvluchten op Lelystad Airport?
Het hele verhaal over nachtvluchten en Lelystad Airport lezen?
Download hier het document 'Nachtvluchten naar Lelystad Airport?'
Voor Lelystad Airport geldt 'geen nachtvluchten'. Klopt dat? > Nee
Nee dat klopt niet. Als Lelystad Airport opent, krijgen omwonenden en mensen die wonen onder de laagvliegroutes, recreanten en recreatie ondernemers overlast van nachtvluchten. Dit ondanks beleid om nachtvluchten juist terug te brengen en de belofte van het ministerie van IenW aan de Tweede Kamer dat er geen nachtvluchten komen op Lelystad Airport.
Norm = 8 uur nachtrust, behalve voor Lelystad Airport.
Een nacht dient 8 uur te duren, die norm is internationaal vastgelegd. ‘Geen nachtvluchten op Lelystad Airport’ is vastgelegd en toegezegd aan de Tweede Kamer. Het voornemen om Lelystad Airport te openen van 06.00 uur tot 23:00 uur met een uitloop naar uiterlijk 24.00 uur is dan ook tegen de regels en eigen beleid (‘terugdringen van nachtvluchten’) in. Dit betekent namelijk een nacht van 6 uur en niet van 8 uur.
De minister wil voor Lelystad Airport de regels niet respecteren vanwege het feit dat ‘… juist de randen van de nacht bedrijfseconomisch van belang zijn voor de luchtvaartmaatschappijen …’ (Luchtvaartnota 20-50). Immers low-cost carriers willen zo vaak mogelijk op een dag heen en terug vliegen voor een zo hoog mogelijke opbrengst.
Kortgezegd: omdat (budget)luchtvaartmaatschappijen zoveel mogelijk winst willen maken, staat de minister toch nachtvluchten toe en hebben honderdduizenden burgers en ondernemers onder de laagvliegroutes onvoldoende nachtrust.
Gebrek aan nachtrust zorgt voor gezondheidsproblemen
De overheid is zich heel bewust van de schadelijke effecten van nachtvluchten op de menselijke gezondheid. Dit probleem is nadrukkelijk beschreven in de Luchtvaartnota 2020-2050. Het beleid is zelfs om de nachtvluchten terug te dringen met daarbij het verbod om deze te verplaatsen naar 'de randen van de nacht'. Zo zijn op Eindhoven Airport de vroege vluchten tussen 06:00 en 07:00 uur in de ban gedaan.
Maar vreemd genoeg vaart het ministerie voor Lelystad Airport een heel andere koers...
De Feiten
- Europese voorschriften: een nachtperiode moet acht uur duren;
- In de Luchtvaartnota 2020 - 2050 wordt duidelijk als prioriteit gesteld: Nachtvluchten verminderen;
- Als gevolg hiervan is in 2020 voor bijv. Eindhoven AIrport bepaald dat vluchten tussen 06:00 en 07:00 komen te vervallen;
- Voor Lelystad lijkt een uitzondering te worden gemaakt. Als Lelystad Airport open gaat, dan betekent dit een nachtperiode van 6 uur. En daarmee voldoen de openingstijden niet aan de Europese voorschriften èn het gaat in tegen Nederlandse beleid, namelijk het terugdringen van nachtvluchten;
- Algemeen bekend: Gebrek aan nachtrust heeft schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid.
Wat zijn eigenlijk nachtvluchten?
Dat zijn vliegbewegingen die tussen 23.00 uur en 7.00 uur worden uitgevoerd. Zo staat het in diverse officiële documenten. Ook op de site van Schiphol valt te lezen: ‘Nachtvluchten op Schiphol zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.’ Ter verklaring van de gekozen tijden, schreef minister Van Nieuwenhuizen in juni 2020 aan de Tweede Kamer: ‘Deze definitie komt voort uit Europese voorschriften die voorschrijven dat een nachtperiode acht uur moet duren.’ Goed om even te onthouden.
Wat zijn vluchten ‘in de randen van de nacht’?
Dat zijn vluchten tussen 22.00 en 23.00 uur ’s avonds en 7.00 en 8.00 uur in de ochtend. Tijden waarin jonge kinderen ’s avonds al lang naar bed zijn en veel volwassenen eveneens al of nog liggen te slapen. Tijden die daarom ook als extra belastend en schadelijk voor welzijn en volksgezondheid worden aangemerkt. Reden waarom Pieter van Geel in zijn rapport over de ontwikkeling van Eindhoven Airport aandrong om het vliegen van 20.00-8.00 terug te dringen. Op zijn advies werd in 2020 de openingstijd van Eindhoven op 7.00-23.00 gesteld.
Herdefinieren: van 'nacht' naar 'rand van de nacht' naar 'rand van de dag'
De ‘randen van de nacht’ waren overigens een slimmigheidje van PvdA-voorman Wim Kok om bezwaren tegen vliegen tot 2.00 uur ’s nachts en na 6.00 uur ’s morgens te bagatelliseren. Anno 2020 met alle kennis van nu hebben ze op het ministerie van IenW gedacht: dat kan nóg eufemistischer en nóg minder associaties met slaapverstoring oproepend. In hun Nota van antwoord op de zienswijzen op de ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050, staat de volgende maskerade:
‘In 4.2.4 zijn de ambities ten aanzien van nachtvluchten voor Schiphol verder geconcretiseerd. Ook is de tekst ten aanzien van nachtperiode en de randen van de nacht kloppend gemaakt: 22-23 uur en 7-8 uur zijn niet de randen van de nacht, maar de randen van de dag.’
Kortom: Ze kennen en onderkennen het grote maatschappelijk probleem van de slaapverstoring, maar willen niet morrelen aan de tijden want daar hangen voor de sector nadelige prijskaartjes aan. Dus nemen ze hun toevlucht tot herdefiniering: iedereen in slaap proberen te sussen door nacht dag te noemen.
Wat zegt de Luchtvaart Nota 2020 - 2050?
De ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050 van minister Van Nieuwenhuizen is in mei 2020 gepubliceerd. Het stuk heeft van veel kanten forse kritiek geoogst en de in november gepubliceerde, niet wezenlijk van het ontwerp verschillende ‘definitieve’ nota is door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Toch loont het om te zien wat de generieke beleidsdoelen en –keuzes zijn die het kabinet zegt na te streven en bij de volgende vraag te bezien in hoeverre de plannen met Lelystad Airport ermee sporen.
De luchtvaartnota windt er geen doekjes om: de luchtvaart heeft negatieve effecten en de slaapverstoring, de geluidshinder en de gezondheidseffecten door de uitstoot van schadelijke stoffen vormen daarbij de top drie. Logisch dat de aanpak van nachtvluchten en vliegen in de randen van de nacht hoog op de prioriteitenlijst is geplaatst. De lijst:
Om elk misverstand over de intenties van het kabinet weg te nemen, legt de ontwerpnota verderop nog een keer kort en bondig uit dat de rijksoverheid de nachtvluchten actief zal terugdringen en verschuiving naar de randen van de nacht wordt verboden: ‘Vliegtuiglawaai in de nacht kan de slaap verstoren en leiden tot gezondheidsklachten. Daarom vermindert de rijksoverheid het aantal nachtvluchten tussen 23.00 en 7.00 uur. Meer hinder in
de randen van de nacht door verschuiving van nachtvluchten zal niet worden toegestaan.'
Logisch: Geen nachtvluchten voor Lelystad Airport dus. Of toch wel?
Geen nachtvluchten. Dat zou je inderdaad mogen verwachten: de kans grijpen, het zelf meteen goed doen, een voorbeeld stellen, consequent zijn, daad bij woord voegen. Niets is echter minder waar.
In het Luchthavenbesluit Lelystad Airport 2015 (LHB-2015) was opgenomen dat het vliegveld geopend zal zijn van 6.00 tot 23.00 uur, met voor zowel inkomend als vertrekkend vliegverkeer een ‘extensie’ of uitloopmogelijkheid in geval van vertraging of calamiteit. Dat was 2015. Toen was PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld nog de verantwoordelijke bewindspersoon en was van nieuw beleid voor de jaren 2020-2050 nog geen sprake. Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder, is de discussie over de negatieve gevolgen van de luchtvaart op mens, dier en klimaat in een stroomversnelling geraakt en zijn in de luchtvaartnota nieuwe doelen geformuleerd voor het terugdringen van de
slaapverstoring. Bovendien zijn sinds 2017 veel bezwaren en nadelen van vliegen op Lelystad door SATL en anderen voor het voetlicht gebracht.
Als we kijken naar het gewijzigde luchthavenbesluit, dat gemaakt moest worden omdat SATL-onderzoekers allerlei ongerijmdheden in het LHB-2015 en de onderliggende stukken hadden aangetoond, dan blijkt echter dat IenW aan de openingstijden voor LA niets wil veranderen. Alle fraaie woorden en beleidsvoornemens over terugdringen van nachtvluchten en verbod op verschuiving naar de randen van de nacht ten spijt. Alsof het bepleite verplaatsen van nachtvluchten van Schiphol naar de late nacht en randen van de nacht bij Lelystad ook niet onder het verschuifverbod vallen.
Wat hebben de beoogde openingstijden voor om- en onderwonenden in petto?
Weinig goeds. Een eenvoudige rekensom leert dat met de beoogde openingstijden de effectieve tijd voor ongestoorde nachtrust niet de normatieve acht uren zijn, maar slechts zeven en bij gebruik van de extensieruimte zelfs maar zes. Met de bekende gevolgen voor gezondheid, concentratievermogen, school- en werkprestaties, welzijn en woongenot. Voor LA komt er nog iets bij. Voor de luchtvaartmaatschappijen betekent elk uur dat hun dure toestellen aan de grond staan kapitaalverlies. Omdat ze vanaf Lelystad alleen middellange afstanden kunnen vliegen, zullen zij het optimale uit de openingstijden willen halen om meerdere ‘slagen’ te maken, eventueel in combinaties met andere bestemmingen en vliegvelden waar nog wel tussen 23.00 en 6.00 uur gestart en geland mag worden. Daarvoor zijn al allerlei schema’s ontwikkeld.
Het resultaat zal zijn heel veel uitgaand en inkomend vliegverkeer in vooral de late nacht (6.00-7.00) en de randen van de nacht (22.00-23.00 en 7.00-8.00). Het ministerie weet dit drommels goed. In de Nota van antwoord op de zienswijzen bij de ontwerp-luchtvaartnota staat namelijk, ‘dat juist de randen van de nacht bedrijfseconomisch van belang zijn voor de luchtvaartmaatschappijen die opereren op deze luchthavens’.
Er zijn bovendien geen beperkingen in de zin van differentiatie bij het berekenen van de geluidsruimte of de tarieven. Alleen het maximum aantal
vliegbewegingen telt. In theorie kunnen die straffeloos allemaal van 6.00-7.00 en van 22.00-23.00 worden uitgevoerd. Bovendien geldt dat de druk op deze uren extra groot zal zijn in de vakantieperiodes, en dat zijn de periodes dat de thuisblijvers en vele binnenlandse, maar ook buitenlandse toeristen op de Veluwe, in Salland, de Kop van Overijssel, Friesland en Drenthe van hun welverdiende slaap en rust willen genieten. De kans op vertragingen en noodsituaties (echte en geënsceneerde) zal in deze extra drukke weken en maanden eveneens toenemen, met frequent gebruik van de extensie tot 24.00 als gevolg.
Waarom willen IenW en Schiphol dat op LA in (de randen van) de nacht wordt gevlogen?
Het antwoord is simpel en eigenlijk al gegeven: omdat ze bij IenW vóór alles hun oren laat hangen naar de luchtvaartsector - de Schiphol Groep in het bijzonder - en het welzijn en de geestelijke en lichamelijk volksgezondheid voor hen pas op het tweede of derde plan komen. Alles draait er sinds jaar en dag om de in het luchthavenbesluit van 2015 geformuleerde redenering: ‘Voor de exploitant [de Schiphol Groep – SATL] zijn de afgesproken openingstijden van groot belang voor de propositie die de exploitant in de toekomst aan luchtvaartmaatschappijen wil doen. Voor een rendabele operatie op luchthaven Lelystad moeten luchtvaartmaatschappijen op een dag enkele malen tussen de luchthaven en een bestemming heen en weer kunnen vliegen. De voorziene openingstijden maken dit mogelijk. Een uur later open en dicht en dwingend en substantieel beperken van vliegen in de randen van de nacht zijn schadelijk voor de business case van Lelystad Airport en de vakantiemaatschappijen prijsvechters en daarvoor moeten de belangen van de burgers wijken. Terwijl nut en noodzaak voor Nederland op z’n zachtst gezegd discutabel zijn en openen in geen enkel opzicht bijdraagt aan de oplossing van de echte problemen waarvoor deze en komende generaties zich geplaatst weten.
Heeft SATL de problemen en inconsequenties niet aangekaart?
Natuurlijk wel. In 2019 bijvoorbeeld in Lelystad Airport voor gezien, SATL’s doorwrochte zienswijze bij het ontwerp van een aangepast luchthavenbesluit voor Lelystad. In dit 217 pagina’s tellende boekwerk wordt met kracht van argumenten een lans gebroken voor een reguliere openingstijd van 7.00-22.00, met een extensie tot uiterlijk 23.00 voor alleen binnenkomende vliegtuigen die tijdens de vlucht in onvoorzienbare problemen zijn gekomen. Zo’n extensie voor vertrekkende, maar nog aan de grond staande toestellen is volstrekt onlogisch en zal bovendien als een perverse prikkel werken om er veelvuldig misbruik van te maken. In de zienswijze die SATL in juli 2020 indiende voor de ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050 werd voorts met verbazing vastgesteld dat bij de beleidsvoornemens om het vliegverkeer tussen 23.00 en 7.00 te gaan terugdringen zonder dat dit tot verschuiving naar de randen van de nacht mag leiden wel Schiphol en de ‘luchthavens van nationale betekenis’ Eindhoven en Rotterdam worden genoemd, maar niet de andere ‘luchthaven van nationale betekenis’: Lelystad. Onbegrijpelijk en onverdedigbaar. Hier is de gelijkheid van behandeling in het geding. Waarom na het advies van Van Geel bij Eindhoven wel een reguliere openstelling van 7.00 tot 23.00 uur doorgevoerd en bij Lelystad niet? Omdat inmiddels de beleidsdoelen ten aanzien van het vliegen in de nacht en de randen van de nacht bekend zijn, is reguliere openstelling van 8.00 tot 22.00 uur voor alle luchthavens luchthaven van nationale betekenis logischer. Sowieso voor vakantie-/point-to-point vliegveld Lelystad. Dat is wat SATL verlangt.
Hoe heeft het ministerie op de zienswijzen van SATL gereageerd?
Zoals te doen gebruikelijk: niet, ontwijkend en louter defensief. In de Nota van antwoord geen syllabe over de openingstijden van Lelystad en de door SATL betwiste uitzondering voor deze luchthaven. Opnieuw gaat het alleen over Schiphol en de andere twee ‘luchthavens van nationaal betekenis’ en over de aanpak van de slaapverstoring dáár - wel met de disclaimer dat het ingewikkeld is om er in de bestaande situaties veranderingen door te voeren.
Wij tekenen aan dat zo’n bestaande situatie bij het nog te openen LA zich uiteraard niet voordoet. Van ‘historische rechten’ van vliegmaatschappijen om op specifieke tijden te mogen vliegen - minister Van Nieuwenhuizen maakt daarvan een punt in haar Kamerbrief van juni 2020 als waarschuwing dat implementatie van het beleid lastig zal worden - is geen sprake. Voor LA kunnen met andere woorden de generieke beleidsvoornemens meteen en moeiteloos worden gerealiseerd en kan worden bewezen dat wat in de luchtvaartnota wordt beweerd menens is. Een ander voorbeeld van de manier waarop op het SATL-commentaar is gereageerd. In de luchtvaartnota viel te lezen dat het kabinet voor de regionale luchthavens tot ‘een gestandaardiseerde gebruiksregeling’ wil komen. In de tekst van de in november 2020 gepubliceerde ‘definitieve’ versie zijn daaraan negen omineuze woorden toegevoegd. Waar eerst nog werd gesproken van ‘Voor de lange termijn wil de Rijksoverheid naar een gestandaardiseerde gebruiksregeling voor alle regionale luchthavens’, staat er nu‘. Voor de lange termijn wil de Rijksoverheid naar zoveel mogelijk gestandaardiseerde gebruiksregelingen voor alle regionale luchthavens, passend bij het profiel van die luchthavens.’
Er is weinig fantasie nodig hier het effect van het SATL-bezwaar van ongelijke behandeling te herkennen. IenW probeert zichzelf hier een vrijbrief te geven om voor Lelystad een uitzondering te blijven maken en ook anderszins naar believen generieke beloftes en regels te negeren. Alsof nacht en dag in Eindhoven anders kunnen zijn dan in Rotterdam en slaapverstoring daar weer anders dan in het geval van Lelystad of Schiphol.
Wat vindt de Tweede Kamer?
Het voert te ver om hier alles wat in de Tweede Kamer aan de orde is geweest de revue te laten passeren. Volstaan wordt met vier korte observaties.
- Alle partijen zijn er nu wel van doordrongen dat de slaapverstoring een groot maatschappelijk probleem is en daarom aan nachtvluchten paal en perk moet worden gesteld. De PvdD en GroenLinks gaan het verst met de eis dat ze allemaal moeten worden verboden. De minister wil niet verder gaan dan een afname van 32.000 naar 29.000 en op termijn naar hooguit 27.000 of 25.000. Volgens haar is voor deze verdere daling wel Lelystad nodig. Waarom is voor veel Kamerleden een raadsel. Voor de omgeving van Schiphol bieden de genoemde aantallen geen soelaas. Het zal op z’n best resulteren in een daling van gemiddeld 88 naar 68 per nacht, terwijl een handvol genoeg is om iedereen telkens opnieuw wakker te doen schrikken. En waar ze van blijven schrikken zijn de wide bodies en full freighters, want daarvoor is Lelystad niet geschikt. Deze ongeschiktheid betekent tevens dat alleen kleinere toestellen naar Lelystad kunnen verhuizen. Indien, zoals de bedoeling is, de systematiek van de geluidsruimte wordt losgelaten en alleen nog met concrete maxima zal worden gewerkt, dan gaan ongetwijfeld lawaaiiger en meer kwalijke stoffen uitstotende wide bodies de vrijkomende slots van Schiphol opvullen. Dankzij Lelystad raakt de regio Schiphol zo van de regen in de drup.
- Vrijwel alle partijen beseffen dat de randen van de nacht ontzien moeten worden.
- De hele Tweede Kamer schaart zich achter de door SP-Kamerlid Cem Laçin geijkte formule voor Lelystad: ‘geen nacht en geen vracht’. Ook minister Van Nieuwenhuizen verzekert dat ze de formule respecteert. Over de reikwijdte van het begrip nacht en de kwestie van de randen van de nacht voor Lelystad is echter niet grondig gedebatteerd.
- Met alleen de stemmen van VVD, CDA en FvD tegen heeft de Kamer zich uitgesproken voor een motie van CU-Kamerlid Eppo Bruins over de coronasteun aan de KLM. Deze motie zoomt in op de oneigenlijkheid van
de koppeling van de afname van het aantal nachtvluchten op Schiphol en de uitbreiding van vliegveld Lelystad. ‘Zo wordt een net en helder proces, waaraan door de Minister en de Tweede Kamer jaren is gewerkt om het te ontwarren, in één keer weer troebel gemaakt,’ aldus Bruins, die toevoegde dat de aangekondigde afname ‘oude wijn in nieuwe zakken’ is, omdat ze los van Lelystad en de coronacrisis al eerder aan de omwonenden van Schiphol was toegezegd. In het debat over de steun aan de KLM hekelden anderen de koppeling als een nieuwe truc om Lelystad erdoor te drukken en een poging om bewonersgroepen tegen elkaar uit te spelen.
Nog eens nalezen?
Download hier het document 'Nachtvluchten naar Lelystad Airport?'
Veelvuldig stuiten betrokken experts op berekeningen die niet kloppen.
Het begon met gevonden fouten in de geluidsberekeningen van de MER waar met een extreem laag motorvermogen was gerekend met als gevolg een veel te lage inschatting van de geluidsoverlast.
Vervolgens bleek tijdens de belevingsvlucht dat de gemeten geluidsnivo's significant boven het vantevoren berekende nivo uitkwamen. De belevingsvlucht was notabene ook nog uitgevoerd met een te licht vliegtuig, zonder lading, voldoende brandstof en passagiers.
Voor de natuurvergunning zijn berekeningen van de stikstof-depositie gemaakt. Deze rommelen aan alle kanten, vanaf het niet alle factoren meenemen (bepaald wegverkeer), het rekenen met een onwaarschijnlijke warmte inhoud van 43MW tot aan de gehanteerde modellen waarbij uitstoot van luchtvaart boven de 3000 voet (914 m) niet wordt meegenomen of waar voor het wegverkeer door een afkap op 5km waardoor maar slechts een klein gedeelte wordt meegenomen.
De Stentor: 'Opnieuw twijfels over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport'
Oktober 2019. Er is wederom twijfel gerezen over de mate van geluidsoverlast die vliegtuigen van en naar Lelystad Airport in de toekomst veroorzaken. Zowel partijen in de regering als de oppositie eisen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen. Ze vrezen fouten in de geluidsberekening. Lees hier het hele artikel.
RTVOost: 'Heeft minister de Kamer onjuist geïnformeerd over geluidsberekeningen Lelystad Airport?'
Oktober 2019. Regerings- en oppositiepartijen in de Tweede Kamer willen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen over de geluidberekeningen voor Lelystad Airport. Ze willen weten of de berekeningen wel voldoen aan de wettelijke rekenvoorschriften. Lees het hele artikel hier.
Geluidsdeskundige dr. ing. P. Sijtsma: 'Waarom de geluidsberekeningen van Lelystad Airport niet deugen'
Mei 2019. De geluidsniveaus in de MER-rapporten voor Lelystad Airport zijn berekend met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). De invoergegevens hiervoor bevatten een aantal onjuistheden. Bovendien ontbreken in NRM recente wetenschappelijke ontwikkelingen, die wel geïmplementeerd zijn in de nieuwere Doc29 methode. Bij elkaar geeft dit een veel te rooskleurige voorstelling van zaken, waarop geen besluitvorming over Lelystad Airport mag worden gebaseerd. Lees hier het hele artikel.
NOS: 'Gegoochel met cijfers geluidsoverlast Lelystad Airport'
November 2018. De berekeningen van vliegtuiglawaai rond Lelystad Airport kunnen niet kloppen, schrijven geluidsingenieurs in een rapport. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) baseert zich op ondeugdelijke informatie bij beslissingen rond Lelystad Airport. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op basis van het onderzoek. Lees hier het hele artikel.
SATL: "Analyses Belevingsvlucht" door dr. ir. Leon Adegeest
December 2018. Het betreft een kritische analyse van de rapporten “Onderzoek geluidmetingen belevingsvlucht Lelystad Airport”, To70 en “Contra-expertise Geluid Belevingsvlucht”, DGMR (beiden oktober 2018). Conclusies: De rapportages van To70 en DGMR zijn incompleet en geven een onjuist beeld van de resultaten. Er zit wel degelijk een fout in de invoer van het rekenmodel en dat de door de Minister gehanteerde verklaring, dat het binnen de ‘bandbreedte’ valt, onjuist is. Lees het rapport hier.
NU.nl: 'Minister gaat extra geluid onderzoeken'
Juli 2018. Het vliegtuig dat onlangs een belevingsvlucht uitvoerde rond Lelystad Airport heeft meer geluid gemaakt dan vooraf was berekend. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) laat daar onderzoek naar doen. Ze zal ''deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor''. Lees hier het hele artikel.
EenVandaag: 'Geluidsoverlast Lelystad Airport fors onderschat'
Oktober 2017. Geluidsoverlast veroorzaakt door de toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport, wordt fors onderschat. De gegevens waarmee de overlast is berekend kloppen niet en er is gebruik gemaakt van onrealistische aannames. Dit blijkt uit onderzoek van de actiegroep HoogOverijssel. Bekijk hier het item.
De Stentor: 'Dalfser 'pitbull' Adegeest zit Dijksma dwars over vlieglawaai'
Oktober 2017. Staatssecretaris Dijksma geeft toe dat er fouten zijn gemaakt in het geluidsonderzoek naar Lelystad Airport, waardoor het Oosten mogelijk meer herrie wacht. Zonder Leon Adegeest (51) uit Dalfsen waren deze fouten waarschijnlijk nooit aan het licht gekomen. Lees hier het hele artikel.
SATL/ Dr. ir Leon Adegeest: 'Analyse van de geluidstudie voor Lelystad Airport'
Augustus 2017. Door dr. ir. L. Adegeest is een analyse gemaakt van het deelonderzoek geluid zoals dat bij het MER gevoegd is (versie 1.3 d.d. 27 juli 2017). Deze analyse is gebaseerd op de gegevens zoals die in het deelonderzoek geluid en andere openbare informatie (bijvoorbeeld zoals gepubliceerd door de Alders Tafel) terug te vinden zijn: Download het document hier.
Plus een toelichting op de constatering dat de voor Lelystad Airport gehanteerde methode verouderd is en bovendien verkeerd is toegepast. Download het rapport hier
Stikstof en Lelystad Airport in een notendop
- Wat is het probleem
- Verkeer, boeren, industrie, wie stoot wàt uit?
- Stikstof en Lelystad Airport
- Advies Commissie Remkes
- 70% van de stikstofuitstoot wordt ondanks EU richtlijn niet meegenomen
- STIKSTOF-GATE: 'rekenfouten', rekentrucs, sjoemelen & aangifte
- De diepte in: Leon Adegeest legt uit. Alle ins en outs in 4 video's
Wat is het probleem?
- Er is teveel stikstof in de natuur gekomen en dit is schadelijk voor de natuur/biodiversiteit
- Natura-2000 gebieden worden vanuit Europa beschermd; Nederland heeft een instandhoudingsplicht
- We mogen geen extra stikstof uitstoten; sterker nog: het moet minder
- PAS-regeling: groei en bouw is mogelijk door compensatie-belofte in toekomst
- Raad van State blokkeert PAS --> Bouwstop
Wie stoot wat uit?
Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is.
Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu, maar er zijn verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu.
Dit zijn stikstofoxiden (NOx, een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (NH3, een verbinding van stikstof en waterstof).
Stikstof en Lelystad Airport
- Als er wordt gevlogen wordt kerosine verstookt en komen er stikstofoxiden vrij
- Wegverkeer naar het vliegveld stoot ook extra stikstofoxiden uit
- Er wordt laag over natuurgebieden gevlogen die al overbelast zijn
- Stikstofberekeningen voor Lelystad Airport zijn structureel te laag berekend
- Tegen de richtlijnen van Europa in telt Nederland de uitstoot van de luchtvaart boven de 900 meter niet mee
- En dat terwijl onderzoek aantoont dat 70% van de stikstof neerslaat van boven de 900 meter
Ministerie I&W en Schiphol berekenen dat natuurvergunning voor LA niet nodig is
Volgens de berekeningen in de MER (Milieu Effect Reportage) was de stikstofdepositie van het vliegveld met 45.000 vliegbewegingen minder dan 1 mol/ha/jaar en dat was onder de drempel waarvoor je een vergunning moest aanvragen.
Op deze manier kon het vliegveld zonder lang vergunningstraject worden geopend.
Rekenfouten
Wat bleek het geval? De berekeningen in de MER klopten helemaal niet!
Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) had de tijd genomen om de cijfers na te rekenen en begreep niet waarom hij op een véél hogere stikstof depositie uitkwam. Na enig speurwerk kwamen twee grote fouten naar voren:
- Stikstof uit een vliegtuig komt uit de motoren, die het naar achteren uitstoten. Omdat het vliegtuig snel voorwaarts beweegt verspreid het zich op die hoogte en koelt direct af.
In de MER is de uitstoot berekend alsof het uit een schoorsteen komt en dan ook nog eens alsof die gassen zo heet zijn dat de totale warmte inhoud ervan overeenkomt met 12x alle energiecentrales van Nederland (43Megawat). Op die manier zou de uitstoot recht en ver omhoog gaan en zich daarna over een veel groter gebied verspreiden ---> en dus niet op de onderliggende kwetsbare natuur! De stikstof komt met deze berekening tot ver buiten Nederland terecht.Lees de pdf waarin dr. ing. Leon Adegeest alles op een rij zet:
Aerius-warmte-inhoud-gesjoemel-stikstof-depositie - Niet alle wegen naar het vliegveld waren meegenomen in de berekening, een heel belangrijke route naar het vliegveld de Ganzenweg was buiten beschouwing gelaten.
... en toen?
--> 4 december 2019 besteedde 1VANDAAG de uitzending aan deze grote fouten, zie deze link en bekijk het filmpje. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/opnieuw-ontdekt-leon-adegeest-fouten-in-milieurapport-lelystad-airport-het-is-je-reinste-oplichter/
De Minister wilde niet reageren op de bevindingen
--> 15 januari 2020 de Commissie Remkes komt met adviezen voor de luchtvaart en stikstof uitstoot, conclusie: 1. Er mag geen extra stikstof meer worden uitgestoten (als de luchtvaart wil groeien zal ze moeten compenseren (extern salderen) of met betere brandstof of techniek minder uitstoten. 2. De bevindingen van Leon Adegeest moeten worden beoordeeld. (zie dit bericht: https://satl-lelystad.nl/2020/01/15/duidelijk-rapport-terechte-adviezen/)
--> 31 maart 2020 Commissie mer en RIVM stellen SATL in gelijk: Stikstofberekeningen Lelystad Airport onjuist! https://satl-lelystad.nl/2020/03/31/commissie-m-e-r-en-rivm-stellen-satl-in-gelijk-stikstofberekeningen-lelystad-airport-onjuist/
--> 7 maart 2022 In een kamerbrief laat Minister van Natuur en Stikstof weten dat op basis van fouten in de berekening van de stikstof depositie, de natuurvergunning voor Lelystad Airport NIET kan worden toegekend op basis van de vrijstelling voor PAS-melders zoals eerder werd gesuggereerd. Lelystad Airport zal dus gewoon een natuurvergunning moeten aanvragen en daarvoor aantonen dat zij de stikstofdepositie veroorzaakt door het voorgenomen aantal vliegbewegingen van 45.000 teniet kunnen doen door eventueel een heel flink aantal boeren uit te kopen... Lees hier het uitgebreide verhaal in de Stentor
Download hier de brief van de Minister aan de Tweedekamer
70% van de uitstoot van vliegtuigen wordt ondanks richtlijnen van EU en advies Remkes NIET meegenomen
De uitstoot en en depositie van vliegtuigen is veel groter dan waar de Nederlandse overheid mee rekent (lees mee WIL) rekenen.
Het vliegverkeer draagt voor slechts in kleine mate bij aan het stikstofprobleem, wordt Nederland voorgespiegeld. Maar dat is feitelijk niet zo. Op papier wordt alleen de uitstoot bij starten, landen en taxiën meegenomen. Uitstoot boven de 900 meter wordt niet meegerekend, sterker nog, het ministerie weigert zelfs in beeld te brengen om hoeveel emissies het überhaupt gaat. Terwijl Europa dit wel van haar lidstaten vraagt. Bijna elk land doet dit (al jaren) op twee na. Nederland is een van de weigeraars, met als gevolg structurele onderrapportage van de uitstoot. Ook was het advies van Remkes ondubbelzinnig duidelijk: alle uitstoot van de luchtvaartsector dient meegenomen te worden in de berekeningen, en dus ook de uitstoot boven de 900 meter. Immers, alle sectoren moeten bijdragen aan de oplossing.
Onderzoek van de TU Delft bracht de totale uitstoot van Luchtvaart in beeld en concludeerde dat 70% van de uitstoot van vliegtuigen niet wordt meegenomen. Dit laat zien dat het totale aandeel van de luchtvaart een stuk groter is wat consequenties moet hebben voor de (aanvraag van) de natuurvergunning. Download het onderzoek met alle cijfers hier: TU-Delft-Quantifying-the-impact-of-aviation-emissions
Tot in de top van het ministerie is men overtuigd dat deze uitstoot niet hoeft te worden meegenomen, lees het artikel hierover met uitspraken van DG-Luchtvaart.
Nederland negeert Europese richtlijnen waar uitdrukkelijk wordt benadrukt om alle uitstoot van vliegtuigen mee te nemen en uiteraard die van boven de 900 meter (300 voet) eveneens, zie afbeelding:
Daarnaast heeft Johan Remkes nog eens bekrachtigd en geadviseerd om deze uitstoot mee te nemen (nota bene op pagina 2 van zijn advies over de luchtvaart).
Download en lees het volledige advies van de Commissie Remkes over de luchtvaart hier: PDF advies Luchtvaartsector
Lelystad Airport kan niet zomaar open
De uitstoot en daarmee de berekende depositie, valt ruim boven de drempelwaarde waaronder geen vergunning nodig was en dus is voor het vliegveld een natuurvergunning nodig.
Rekenen naar een gewenste uitkomst
Naar aanleiding van de gevonden rekenfouten, die zó groot waren en zó in het voordeel uitvielen om een versneld traject in te kunnen zetten en een vergunningstraject te ontlopen, is onderzocht hoe deze fouten hebben kunnen ontstaan, reconstructie leverde het volgende op:
- In de eerste versie van de MER in 2014 was wél een vrij hoge waarde van de stikstof depositie was berekend.
- Na het verschijnen van dat rapport is er brief gegaan van een ambtenaar van het ministerie naar de directie van Schiphol dat die berekeningen niet kùnnen kloppen en dat ze gehoord hadden dat de waarden veel lager zouden moeten zijn.
- Enkele dagen later verscheen er een nieuw rapport met daarin zo'n lage waarde dat er geen vergunning meer hoefde te worden aangevraagd.
SATL doet aangifte
Bovenbeschreven bevindingen vormden de druppel die de emmer deed overlopen. In het traject rond de opening van Lelystad Airport leert de ervaring dat er steeds weer naar een gewenst resultaat wordt toegerekend of beargumenteerd. Ook het frustrerende proces vol tegenwerking vormde een zware teleurstelling voor de betrokkenen.
Eerder werd al de geluidsbelasting structureel omlaag gerekend. De schadelijke effecten van Ultrafijnstof zijn door het RIVM reeds aangetoond maar de overheid past haar beleid niet aan.
Met deze bevindingen erbij is het geloof in de goede intenties en de 'per ongeluk' ontstane rekenfouten verdwenen.
SATL doet aangifte tegen betrokken ambtenaren, de initiatiefnemer (Schiphol groep) en een aantal betrokken onderzoeksbureaus die o.i. ook willens en wetens halve en hele onwaarheden hebben gepresenteerd van de volgende strafbare feiten:
- Valsheid in geschrift; De gebruikte 43MW warmteinhoud + geen juiste modellering wegverkeer is onjuist; Bij juist gebruik zou men niet onder de drempelwaarde voor het aanvragen van een vergunning uitkomen.
a. Óf de rapporten zijn vals, want je kunt al rekenend niet zo laag uitkomen.
b. Óf wat over de rapporten wordt beweerd, namelijk dat de waarde onder de 1 mol is, is vals. Dit is ondanks onze wob-verzoeken niet te controleren. - Misbruik van gezag; Een medewerker van het ministerie van IenM, heeft namens de staatssecretaris van IenM bij brief van 22 mei 2014 de Schiphol Group en LA verzocht het Deelonderzoek 4C MER 2014 te herzien vanwege een beweerdelijk bestaande review van Arcadis en NLR waaruit een substantieel lagere stikstofdepositie zou blijken. Het bestaan van deze review hebben wij echter niet kunnen vaststellen. Wij hadden al een ernstig vermoeden dat de review niet bestaat. Inmiddels heeft de minister schriftelijk toegegeven dat de review niet bestaat. Door te suggereren dat de review wel bestond heeft deze persoon mogelijk misbruik gemaakt van zijn gezag. Hij heeft immers met die suggestie Schiphol Group en LA ertoe bewogen een rapport over de luchtkwaliteit aan te passen.
- Overtreding Wet Economisch Delict; Bewust verkeerde gegevens aanleveren om geen vergunning aan te hoeven vragen.
Burgers hebben recht op een overheid waar je op kunt vertrouwen, die transparant en eerlijk haar beslissingen baseert op feiten. In dit dossier blijkt dat de overheid nauw samenwerkt met de luchtvaart en haar belangen leidend laat zijn. Er was voor SATL geen andere mogelijkheid dan het doen van aangifte tegen hen die hierin een rol hebben gespeeld. Het is onacceptabel en in de toekomst moet dit anders.
Op de website vind je meer informatie over de aangifte en interviews met betrokkenen.
Lees hier hoe onderzoeksburo's schrijven wat de klant wil horen recent in het nieuws
Een pdf waarin Leon Adegeest de stikstof-gate uitlegt: Recap-2-jaar-stikstofgate
Creatief rekenen wegverkeer wordt marginaal berekend tov veeteelt
De overheid is op zoek naar oplossingen om op een pijnloze manier te zorgen dat alle bouw en ontwikkelingstrajecten doorgang kunnen vinden. Helaas strandt dat alwéér in creatief rekenen. En alweer vanuit hetzelfde ministerie.
Om de stikstof depositie te berekenen worden er twee rekenmethodes gebruikt:
Methode 1: De eerste wordt gebruikt voor het wegverkeer, deze methode neemt de uitstoot mee tot 5km van de bron, dat is bij de uitstoot van verkeer onterecht omdat de 95% van de stikstofoxiden neer slaat buiten die 5km. De stikstof bijdrage van het verkeer wordt dus structureel veel te laag berekend. Volgens rekenkundige Sieward Nijhuis, hij maakte berekeningen voor gebieden op de Veluwe en in de Flevopolder is de conclusie: de stikstofneerslag van wegverkeer wordt fors onderschat. "Dan moet je denken aan een verschil van een factor 5 tot 6. Dat is enorm."
Methode 2: De andere reken methode heeft geen afstandsbegrenzing en is vollediger. Deze wordt gebruikt om de stikstof depositie te berekenen van alle andere sectoren, zoals ook veeteelt en industrie.
De commissie Hordijk die in opdracht van het kabinet onderzoek deed naar de rekenmethodiek van het RIVM, hekelde vorige week de ongelijke behandeling tussen auto's en koeien. "Een boer in de buurt van De Peel moet de stikstof afkomstig van zijn bedrijf tot in Drenthe uitrekenen", aldus commissievoorzitter Leen Hordijk. "En voor een weg stop je na 5 kilometer met rekenen. Dat is in onze ogen niet verdedigbaar."
Alsof bovenstaande al niet erg genoeg is komt dan nu het èchte sjoemelwerk:
De 'rekentruc'
Er is dus methode 1 die een structureel lagere (6x) uitkomst heeft en die wordt toegepast voor wegverkeer.
Het kabinet wil 'stikstofruimte' creëren om bouwprojecten vlot te trekken en een vliegveld te openen (salderen) en verlaagde hiervoor de maximum snelheid overdag van 130 naar 100 km/u. Deze maatregel gaf volgens het kabinet de ruimte om 75.000 woningen te kunnen bouwen plus 7 wegtrajecten te realiseren.
Stap 1:
Gebruikt is methode 2 (niet bestemd voor wegverkeer) om de "stikstof-winst" te berekenen voor het verkeer, die geeft namelijk een 6x hogere winst en dus veel meer stikstofruimte.
Stap 2:
Bij het invullen van de ontstane stikstofruimte wordt voor de 7 wegtrajecten juist weer gebruik gemaakt van rekenmethode 1. Zo passen er veel meer wegtrajecten in de ontstane ruimte omdat de uitstoot volgens deze methode maar gedeeltelijk wordt meegerekend.
Dus ik leeg een suikerpot met een eetlepel en tel 10 volle lepels en daarna vul ik de suikerpot met een theelepel en opeens kunnen er 60 volle lepels in.
Bekijk het dossier hierover op de website van 1VANDAAG: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/verbreden-snelwegen-kan-ondanks-stikstofcrisis-doorgaan-dankzij-rekentruc-kabinet/
Bekijk hier de pdf met de uiteenzetting van dr. ing. Leon Adegeest
Wegverkeer en stikstof creatief-rekenen
Het advies van Adviescollege Stikstof 'commissie Remkes'
Commissie Remkes heeft de opdracht gekregen om de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit te adviseren over hoe om te gaan met de stikstofproblematiek in Nederland. Hier vind je de drie rapporten (klik op de afbeelding om ze te downloaden).
In een uitgebreide (ietwat technische) lezing aan de hand van dia’s laat Dr. Ir. Leon Adegeest zien wat er allemaal mis is gegaan bij de berekeningen van stikstofdepositie voor wegverkeer en vliegverkeer. Het is een document wat goed laat zien hoe uitkomsten in de berekeningen door middel van doelredenaties en manipulatie tot stand kwamen. Ook laat hij zien hoe de berekeningen wél hadden moeten gaan en tot welke resultaten dit zou hebben geleid.
De conclusie is dat het besluit om Lelystad Airport uit te breiden is genomen op basis van verkeerde informatie.
Deel 1
Deel 3
Deel 2
Deel 4
Of lees de pdf waarin dr ing Leon Adegeest alles op een rij zet:
Eerder verschenen artikelen
Stikstof en Lelystad Airport in de media
Radio 2 Podcast #5 - Ingenieur Leon Adegeest
In deze aflevering spreekt Rick van Velthuysen met ingenieur Leon Adegeest, de man die als actievoerder Lelystad Airport stillegde en ons ‘de onbetrouwbare overheid’ toonde.
Keer op keer schoot hij grote gaten in de milieurapporten van Lelystad Airport, waarmee hij verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen telkens in verlegenheid bracht, die ook nog eens de ondankbare taak had ‘de rotzooi’ van haar voorgangers op te ruimen.
Leon Adegeest vertelt in deze podcast hoe zijn aanvankelijke gedachten dat “het ministerie wat foutjes moest hebben gemaakt” is omgeslagen naar “Dit zijn geen fouten meer, maar doelredeneren. Een strafzaak waardig, dus ik ga aangifte tegen de overheid doen!”
Als burger wil je kunnen vertrouwen op onze overheid. Hebben gekozen politici en bestuurders ondertussen nog wel vat op de ministeries met hun ambtenaren, die steeds autonomer lijken te opereren, maar te allen tijde toch onschendbaar blijken te zijn?
Luister naar het verhaal van Leon Adegeest, die nu zover is dat hij vindt dat Lelystad Airport, na alles wat er gebeurd is, nooit meer open zou mogen gaan, tenminste als de BV Nederland nog haar geloofwaardigheid wil blijven behouden..