Wanneer er gesproken wordt over 'we maken vliegtuigen 50% stiller' dan betekent dat niet dat de geluidsoverlast afneemt met 50%. De werkelijke afname van de geluidsoverlast is slechts enkele decibel (bijvoorbeeld 3 van de 80 decibel) en dat verschil is nèt hoorbaar.
De schaal die wordt gebruikt voor meten van geluid wordt weergegeven in decibel (dB) en kent een logaritmische schaal. Dit wil zeggen dat een toename van 3 dB gelijk is aan een verdubbeling van het geluid en dat een toename van 10 dB tien keer zo veel geluid betekent. De afname van de geluidsoverlast ('stiller') staat dus niet in verhouding met de afname op de decibel-schaal.
Vanwege de logaritmische schaal zorgt het rekenen met decibels vaak voor verwarring en zo kan een claim van '50% stiller' gemakkelijk in de communicatie worden misbruikt.
Meer
- Op verzoek van De Tweede Kamer is een 'Factsheet Toekomst Verduurzaming Luchtvaart' gemaakt. Deze is hier te downloaden.
- Terugkijken: Rondetafelgesprek toekomstperspectief verduurzaming luchtvaart (november 2018)
- Up-in-the-sky: 'Advies Alders: 'Effect stillere vliegtuigen nagenoeg nul'' (februari 2019)
- Nederlands Dagblad: 'Wat hebben omwonenden van Schiphol aan stillere vliegtuigen?' (juli 2019)
- SchipholWatch: 'Burgers tonen aan: nieuwe vliegtuigen niet stiller' (juni 2023)
- Trouw: 'Hinderreductie door stillere vliegtuigen is maar 'net hoorbaar'' (juli 2023)