In 2020 deed Motivaction, in opdracht van het ministerie van I&W, wederom onderzoek onder Nederlanders naar het draagvlak voor de luchtvaart.
Overall kan je stellen dat het draagvlak voor de luchtvaart verder is afgenomen en het draagvlak voor krimp sterk is toegenomen. Intussen wil de helft (49%) van de Nederlanders krimp van het aantal vluchten ten opzichte van voor de coronacrisis. En 28% wil geen verdere groei. Maar een klein en sterk dalend aandeel Nederlanders (14%) is voor verdere groei van de luchtvaart is. Ook is de bereidheid om het vlieggedrag aan te passen verder gegroeid.
Hoofdvragen
- Wat is de opinie van Nederlanders over en het draagvlak voor (de ontwikkeling van) de luchtvaart in Nederland?
- Hoe is hun eigen vlieggedrag en houding ten aanzien van maatregelen met betrekking tot de luchtvaart?
- In hoeverre kenmerken omwonenden van de luchthavens van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Lelystad zich door andere opvattingen en gedrag dan niet-omwonenden?
- Hoe ontwikkelen opinies, houding en gedrag zich in de periode 2018-2020
- Hoe kijken Nederlanders aan tegen de luchtvaart tijdens en na de coronacrisis?
Conclusies
- De bevolking is in 2020 negatiever over luchtvaart in Nederland dan in 2018 en 2019;
- Het draagvlak voor een (blijvende) krimp van de luchtvaart is sterk toegenomen;
- Veiligheid, gezondheid en ecologie zien Nederlanders als topprioriteiten voor de luchtvaart. Economie en werkgelegenheid krijgen minder prioriteit, maar worden dit jaar wel iets urgenter gevonden;
- Het draagvlak voor maatregelen om luchtvaart duurzamer te maken blijft groot, vooral als niet direct duidelijk is of zij consumenten in hun portemonnee raken;
- Een derde van de vliegreizigers verwacht na de coronacrisis minder te gaan vliegen dan ze daarvoor gewend waren. Daarbij spelen verschillende motieven een rol, zoals het besef dat vliegen schadelijk is voor het milieu, dat we ook wel met minder vluchten afkunnen en dat er goede alternatieven zijn voor
vliegen. Vier op de tien geven aan daar ook toe ‘bereid’ te zijn; - Het draagvlak voor het invoeren van een vliegtaks is kleiner, maar neemt sinds 2018 wel gestaag toe;
- De bereidheid om extra te betalen voor vliegreizen door een belasting op vliegtickets of kerosine is gestegen, evenals de bereidheid om vakanties vaker in eigen land te houden.
Lees ook
Het Parool: 'Helft Nederlanders wil krimp luchtvaart, maar kabinet werkt nog altijd aan groei'
RTL NIeuws: 'Helft Nederlanders wil krimp luchtvaart, nauwelijks nog voorstanders'
AD: 'Steeds minder voorstanders voor groei nederlandse luchtvaart'