De listen die gebruikt worden om de publieke opinie te beïnvloeden
De luchtvaart heeft een sterke politieke lobby en zet een zeer omvangrijk communicatieteam en dito budgetten in. De communicatie van Schiphol is ook nog eens nauw verweven met die van het ministerie van I&W.
Op listige manier wordt informatie vanuit een bepaald perspectief besproken waardoor alleen de gunstige zijde wordt beschenen en alle ongunstige informatie achterwege wordt gelaten. Dit principe heet "framing". Het opzettelijk een verkeerde indruk wekken, wordt ook wel misleiding genoemd. Zeker van een ministerie mag je juiste en neutrale informatie verwachten, er is immers een ambtenaren eed afgelegd. Niets is minder waar helaas.
In dossier Lelystad Airport wordt de burger, maar ook de Tweede Kamer regelmatig misleid. Hieronder de listen op een rijtje:
De feiten: Laagvliegen en laagvliegroutes worden juist permanent, mocht Lelystad Airport open gaan.
We moeten de overlast beter spreiden over NL'
De feiten:
Allereerst:
– Schiphol zal blijven groeien, of Lelystad Airport nou wel of niet open gaat, zo staat in de luchtvaartnota 2020 – 2050 Schiphol mag doorgroeien naar 730.000 vliegbewegingen.
– Het uitplaatsen van vluchten naar Lelystad Airport kan niet zomaar, Luchtvaart maatschappijen zullen niet vrijwillig hun slots op Schiphol opgeven. Dit zal enkel leiden tot meer luchtvaart en autonome groei.
Lees hier meer over de het niet kunnen uitplaatsen van vluchten en de Verkeers verdelingsregel.
Mocht Lelystad Airport open gaan en er zouden ook vakantievluchten vanaf Lelystad vliegen die ruimte maken op Schiphol, dan leidt dit tot meer overlast voor omwonenden Schiphol en voor Nederland in totaal:
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer zwaardere vliegtuigen op Schiphol en een toename van de geluidsoverlast
Lees de analyse
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer zwaardere vliegtuigen op Schiphol met als gevolg een toename van de uitstoot
Lees de analyse
— Opening Lelystad Airport leidt tot meer vliegbewegingen op Schiphol; Vluchten in de avond en nacht tellen op Schiphol zwaarder, de avondvluchten (19.00-23.00 uur) tellen vijf keer mee en de nachtvluchten (23.00 tot 6.00 uur) tien keer, door die uit te plaatsen naar Lelystad Airport kunnen er respectievelijk 5 of 10 vluchten voor in de plaats terugkomen.
Lees de analyse van omroep Gelderland
De feiten: De luchtvaart industrie is afhankelijk van economische welvaart. Nederland is economisch gezien beter af zònder Lelystad Airport. De feiten: — Vliegtuigen zijn nog nooit stil geweest, ze kunnen dus ook niet stiller worden, hooguit iets minder lawaaiig. — Vliegtuigen zijn niet schoon dus ook niet schoner ze zijn zeer vervuilend; dit is slecht voor natuur maar ook heel schadelijk voor de gezondheid van mensen. — Uitstoot van vliegtuigen schaad de gezondheid van kinderen en volwassenen, zie op deze pagina welke effecten er op de gezondheid zijn — Biokerosine Biofuel …… uitsluitend marketing die volgens de reclamecodecommissie niet door de beugel kan.
—> Onderzoek door economen Manshanden & Bus Wijst uit dat opening van Lelystad Airport geen netto positief effect heeft op onze economie
Lees de analyse
Doordat vliegtuigen naast efficiëntere motoren tegelijkertijd ook groter en zwaarder worden ze juist lawaaieriger.
Lees hier alles over “stillere” vliegtuigen
Lees de analyse van Eric Stam
De feiten: — Lelystad Airport vraagt een vergunning aan voor 10.000 vliegbewegingen omdat een vergunning voor 45.000 vliegbewegingen, wat altijd het plan was en nog steeds is, onhaalbaar lijkt te zijn. Lelystad Airport zal nooit rendabel zijn met 10.000 vliegbewegingen en wil doorgroeien, een vergunning aanvragen voor maar een klein deel van het geheel heet salamitactiek, lees er hier meer over. — Er is gesjoemeld met de berekeningen voor de stikstofdepositie, deze is omlaag gerekend zodat er onder de PAS-regeling voor het vliegveld geen natuurvergunning aangevraagd hoefde te worden. De grote fouten in de berekeningen kwamen aan het daglicht en SATL deed aangifte, het OM onderzoekt dit.
De feiten: Tegenstanders van Lelystad Airport verenigt links en rechts, jong en oud. Zorg voor de leefomgeving heeft niets te maken met politieke voorkeur. Bovendien is een handjevol een grote onderschatting. Lees meer over de vele bezorgde burgers en ook de vele gemeentes, provincies die bezwaren aantekenen tegen het openen van dit vliegveld met haar laagvliegroutes op deze pagina[/
De feiten: Elektrisch vliegen biedt zeker geen oplossing voor geluidsoverlast en vervuiling als de groei van de luchtvaart zich onverminderd doorzet. Want elektrisch vliegen is technisch onhaalbaar.