Duidelijk advies met terechte aanbevelingen Commissie Remkes
Samenwerkende Actiegroepen voelen zich gesteund en gehoord.
Het op 15 januari uitgekomen rapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek over de luchtvaart laat niets aan de verbeelding over:
-
- De luchtvaartsector mag alleen groeien als de stikstofuitstoot afneemt.
- Vliegveld Lelystad mag niet open zolang de uitstoot niet verminderd wordt.
Als uitgangspunt wordt genomen dat de luchtvaart géén uitzonderingspositie bekleedt en net als alle sectoren een bijdrage dient te leveren aan het oplossen van de stikstofproblematiek. Stikstofreductie boven groei dus. Ook bevestigt commissie Remkes dat de bijdrage van de luchtvaartsector groter is dan eerder werd gerapporteerd door het ministerie van I&W. Dit ligt geheel in lijn met de bevindingen van onze experts en de adviezen die Leon Adegeest namens SATL heeft gegeven aan de commissie Remkes.
Alle emissies meerekenen
Waar mogelijk werd tot op heden in het dossier Lelystad Airport de stikstofdepositie handig ‘omlaaggerekend’. Maar ook hierover is de commissie Remkes glashelder: ‘Er moet rekening gehouden worden met alle emissies die samenhangen met de luchtvaart.’ Inclusief de emissies boven de 914 meter (3000 feet) en grondgebonden activiteiten op de luchthavens, luchthaven-gerelateerde (economische) activiteiten en verkeersbewegingen van en naar de luchthavens. Een eerlijke en complete toerekening is altijd bepleit door SATL.
Dit betekent onder meer dat de MER (Milieu Effect Rapportage) wederom aangepast zal moeten worden. Dat zou de derde versie worden. In de MER uit 2014 ontdekte Leon Adegeest van SATL fouten in de geluidsberekeningen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet de stikstofcalculaties opnieuw laten beoordelen
Opvallend is ook het advies om een onafhankelijke wetenschappelijke ‘reviewboard’ Lelystad Airport op te richten. Opvallend, omdat het eigenlijk aan het ministerie van I&W zélf is om ónafhankelijk te zijn. Ook wordt in het rapport het belang van transparantie benadrukt. Het gebrek aan transparantie is herkenbaar en iets waar de samenwerkende actiegroepen (tot grote frustratie) tegenaan gelopen zijn.
Wij kunnen ons zeer goed vinden in dit advies. Aangezien we hebben ervaren dat de onafhankelijkheid en feitelijke juistheid van onderzoeken ten aanzien van Lelystad Airport sterk in het geding zijn.
Reactie van Leon Adegeest:
“Na jaren van strijd is er eindelijk een commissie die objectief naar de feiten kijkt en werkelijk iets doet met aangeleverde cijfers. Er ligt nu voor de stikstofproblematiek een weloverwogen en fair advies. Als het ministerie zich nu aan de feiten houdt is een snelle opening van Lelystad Airport onwaarschijnlijk”
Bekijk de toelichting van het advies van de heer Remkes in het programma Nieuwsuur
In de media is er veel aandacht voor het rapport, onder andere:
- De Volkskrant: En weer steekt Johan Remkes een spaak in het wiel
- Trouw: Terecht dat ook de luchtvaart moet bijdragen
- De Telegraaf: Luchtvaart kan alleen groeien als stikstof afneemt
- NOS radio1: Interview met Xander van der Wulp en Leon Adegeest
- Opening Lelystad Airport onzeker na advies, ‘Red de Veluwe’ blij
- De Stentor: Waarom Lelystad Airport openen dit jaar nu wel heel onwaarschijnlijk is
- NRC: Onwaarschijnlijk dat vliegveld Lelystad Airport er komt
- Trouw: Persoonlijk vind ik dat Lelystad open moet
Eerder verscheen:
Het Advies Luchtvaartsector van de Commissie Remkes