Lelystad Airport in de media

Aanrader -- De Stentor: Lelystad Airport ligt er al jaren verlaten bij, en dat blijft waarschijnlijk nog wel even zo

06-03-2021 Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft vier dagen voor de val van het kabinet geprobeerd de opening van Lelystad Airport door te drukken. ChristenUnie en D66 weigerden en blokkeerden de opening. Dat blijkt uit een reconstructie door deze nieuwssite. Lees het artikel hier.

In de media

De Stentor: Ook werkgevers betwisten nu het nut van Lelystad Airport

01-03-2021

 

De Stentor: Lelystad Airport ‘krijgt’ 10.000 vliegbewegingen per jaar van minister

16-02-2021 Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur) wil Lelystad Airport toestemming geven voor 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat staat in de natuurvergunning voor het vliegveld, waarvan het ontwerp ter inzage ligt. Een goedgekeurde vergunning betekent overigens niet per se dat het vliegveld open kan. Lees het artikel hier.

Brugmedia: Actiegroepen tegen opening vliegveld Lelystad: ‘Er is nog geen zicht op aanpassing laagvliegroutes’

10-02-2021 REGIO – “We hebben nog geen indicatie dat er iets gaat veranderen”, antwoordt Leon Adegeest, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), als hem wordt gevraagd naar de laagvliegroutes naar vliegveld Lelystad die ook over de regio Zwolle gaan. Waar actiegroep Hoog Overijssel een aantal jaren geleden begon met de slogan ‘Kan hoger, moet hoger’ wil SATL voorkomen dat vliegveld Lelystad wordt geopend. Lees het artikel hier

De Stentor: Lot van Lelystad Airportkrant is nog onduidelijk na tik op de vingers

29-01-2021 De provincie Flevoland laat in het midden of er een zevende uitgave komt van de Lelystad Airportkrant, die strijdig is bevonden met de Nederlandse Reclame Code. Deze krant wordt huis-aan-huis verspreid in Flevoland en gaat over ‘alles wat er komt kijken’ bij de ontwikkeling van Lelystad Airport tot vakantievliegveld. Lees het artikel hier.

De Stentor: Vijfde uitstel is onvermijdelijk voor opening Lelystad Airport, hoe verder met dit hoofdpijndossier?

27-01-2021 Nieuw uitstel - het vijfde alweer- lijkt onvermijdelijk voor de opening van Lelystad Airport. De kans dat er dit jaar nog vakantievluchten vertrekken vanuit de polder is minimaal. Volgend jaar wel? Dat is grotendeels aan de nieuwe regering. Hoe verder met dit hoofdpijndossier?  Lees het artikel hier.

NOS: Kamer gooit deur dicht: vliegveld Lelystad voorlopig niet open

25-01-2021 De Tweede Kamer vindt dat vliegveld Lelystad voorlopig niet open kan. De Kamer heeft het onderwerp controversieel verklaard, wat betekent dat het demissionaire kabinet er niet meer over mag gaan en een volgend kabinet er opnieuw naar moet kijken. Lees het artikel hier.

NU.nl: Opening Lelystad Airport aan volgend kabinet, vliegveld voorlopig niet open

25-01-2021 Het volgende kabinet moet opnieuw naar de opening van Lelystad Airport kijken. De Tweede Kamer heeft het onderwerp controversieel verklaard, wat betekent dat het demissionaire kabinet er niet meer over mag gaan. Daarmee lijkt een opening in 2021 van de baan. Lees het artikel hier.

De Stentor: Lelystad Airport wankelt, of het omvalt blijkt na de verkiezingen

23-12-2020 Regeringspartij ChristenUnie wil niet meer, coalitiegenoten D66 en CDA wikken en wegen. De politieke steun voor het vliegveld in Flevoland brokkelt af. Stevent vakantievliegveld Lelystad Airport af op een crash of enkel uitstel - alwéér? Lees het artikel hier.

Reformatorisch dagblad: Overheid maakte reclame met Lelystad Airport Krant

22-12-2020 De Lelystad Airport Krant, die in augustus van dit jaar bij inwoners van Flevoland op de mat viel, was reclame van de overheid. De krant was een openbare aanprijzing van toekomstige diensten van „het nieuwe vakantievliegveld van Nederland” en van het denkbeeld dat de komst van Lelystad Airport wenselijk is. Dat is geen „louter feitelijke informatie van de overheid over de komst van het vliegveld” en dat had voor de lezers duidelijk moeten zijn, oordeelt de Reclame Code Commissie. Lees het artikel hier.

NRC: Reclame Code Commissie: luchtvaartkrant is reclame

21-12-2020 UITSPRAAK: De Lelystad Airportkrant is een vorm van reclame en valt daardoor niet onder overheidscommunicatie. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) maandag, nadat Eric Stam een klacht had ingediend over het „misleidende karakter” van de huis-aan-huiskrant. Lees het artikel hier.

Omroep Flevoland: ChristenUnie: 'Nee' tegen Lelystad Airport

21-12-2020 De ChristenUnie is definitief tegen de opening van Lelystad Airport. Dat zegt de partij in het concept-verkiezingsprogramma, dat maandagavond officieel wordt gepresenteerd. Lees het artikel hier.

Het Parool: Amsterdam lobbyde jaren voor Lelystad Airport, maar komt steeds meer alleen te staan

17-12-2020 Amsterdam lobbyde lang in Brussel voor de verplaatsing van vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport. Met succes, maar inmiddels komt de hoofdstad steeds meer alleen te staan. Lees het artikel hier.

De Stentor: Tweede Kamerfracties eisen opheldering over foute stikstofberekeningen Lelystad Airport

17-12-2020 Vijf partijen in de Tweede Kamer eisen opheldering van de minister over fouten in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport. ,,Experts zeiden: het klopt niet. Toch is ermee doorgegaan.’’ Lees het artikel hier.

De Stentor: Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’

4-12-2020 Opnieuw is een fout ontdekt in de stifstofberekeningen voor Lelystad Airport. In 2014 ging het mis, blijkt uit een Kamerbrief van minister Cora van Nieuwenhuizen. De ‘verkeerde omrekening’ heeft volgens haar geen gevolgen. Ingenieur Leon Adegeest, die eerder fouten ontdekte, bestrijdt dat: ,,Het besluit om Lelystad Airport uit te breiden is genomen op basis van verkeerde informatie.’’ Lees het artikel hier.

Ede Stad: ‘Lelystad Airport kan niet, en dat was in 2007 al bekend’

03-12-2020: EDE De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben een boek uitgebracht met de titel ‘Schiphol regeert’. Het is een reconstructie van 13 jaar Lelystad Airport. ,,Al die tijd al weten eigenaar Schiphol en vele betrokken ambtenaren dat het openen van een overloopluchthaven voor Schiphol juridisch onhaalbaar is. Consequent houden zij hun kaken echter stijf op elkaar. De Tweede Kamer heeft al vier Kabinetten het nakijken.” Lees het artikel hier.

Het Parool: Helft Nederlanders wil krimp luchtvaart, maar kabinet werkt nog altijd aan groei

21-11-2020 Juist nu het kabinet zijn definitieve plannen voor voorzichtige groei van de luchtvaart heeft gepresenteerd, blijken steeds minder mensen daar achter te staan. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de luchtvaart moet krimpen. Het belooft wat voor de komende verkiezingen. Lees het artikel hier.

De Brug: 21ste actiegroep tegen Lelystad Airport sluit zich aan

02-11-2020 REGIO - Onlangs heeft Vlieghinder Almere zich aangesloten bij SATL, de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. Hiermee staat de teller inmiddels op 21 actiegroepen die zich in SATL verenigen. Lees het artikel hier

NOS: 'Spookvliegveld' Lelystad Airport kostte tot nu toe 214 miljoen euro

16-9-2020 Er is nog geen vliegtuig opgestegen of geland, maar de uitbreiding van vliegveld Lelystad heeft tot nu toe ruim 214 miljoen euro gekost. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money.   Lees het artikel hier.

Blog Botman: 'Er hangt onweer in de lucht; De onhoudbare juridische en maatschappelijke uitzonderingspositie van de burgerluchtvaart'

13-09-2020 In het bijzonder valt de uitzonderingspositie van de luchtvaart op tal van terreinen op. Hierbij valt te denken aan lagere of ontbrekende geluids- en milieunormen (o.a. stikstof, (ultra) fijn stof en CO2) en het ontbreken van belastingdruk. Ja, u leest het goed. In tegenstelling tot andere omgevings- en milieubelastende sectoren wordt er geen belasting geheven op het gebruik van kerosine of de verkoop van vliegtickets en worden andere maatstaven gehanteerd bij de vergunningverlening. En dat terwijl vliegen één van de meest vervuilende en omgevingsbelastende vormen van transport is. Lees het artikel hier

FD: 'haunted airport revisited'

03-09-2020 Heeft u hem al gelezen, de Lelystad Airportkrant? Ik veronderstel van niet, al beweert dit huis-aan-huisblaadje uit Flevoland wel een oplage te hebben van 190.000. Lelystad Airport, dat is die luchthaven die nu alleen voor klein vliegverkeer wordt gebruikt, maar die eigenlijk al in 2018 dé vakantieluchthaven van Nederland had moeten zijn. Lees het artikel hier.

NOS: Minister houdt, corona of niet, vast aan opening Lelystad Airport

01-09-2020 Minister Van Nieuwenhuizen is niet van plan vanwege de coronacrisis de opening van Lelystad Airport af te blazen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de huidige crisis en de terugloop van het vliegverkeer geen redenen zijn om een streep door haar plannen te zetten.
Lees het artikel hier.

De Telegraaf: 'WizzAir en Transavia: interesse in Lelystad Airport'

30-08-2020 Wizzair en Transavia hebben nog steeds interesse om van Lelystad Airport te vliegen. Dat laten de luchtvaartmaatschappijen weten aan de telegraaf.  Lees het artikel hier.

Volkskrant: Onderzoek naar de meerwaarde van Lelystad Airport moet opnieuw, zeggen de onderzoekers zelf

28-08-2020 De coronacrisis slaat de bodem weg onder de opening van Lelystad Airport. Een onderzoek dat zekerheid moest bieden over de meerwaarde van het vakantievliegveld moet worden overgedaan, zeggen de onderzoekers tegen de Volkskrant. Ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie vinden het onzeker of Lelystad bestaansrecht heeft. Lees het artikel hier.

De Drontenaar: Ook Dolf Jansen leest DeDrontenaar.nl: Column over OVDD en Lelystad Airport

20-08-2020 DRONTEN - Dolf Jansen besteedt in zijn column op NPO Radio 1 aandacht aan de brief van Ondernemersvereniging De Driehoek over vliegveld Lelystad. „Fascinerend om te lezen dat de airport open moet er kan, dat er binnenkort geen enkel probleem is met laagvliegroutes”, aldus de cabaretier en presentator. Lees het artikel hier (en beluister de column).

Trouw: Als Lelystad Airport alsnog opent, dan dreigt een megaclaim

02-08-2020 Meer dan 13.000 particulieren en bedrijven hebben het ministerie van infrastructuur en waterstaat (IenW) laten weten mogelijke schade door de opening van Lelystad Airport te zullen claimen. Lees het artikel hier.

Omroep Gelderland: Deze Gelderlanders vrezen voor schade door Lelystad Airport

02-08-2020 HEERDE - Minder gasten op de camping of in de horeca, een waardevermindering van je huis of bedrijf: zevenduizend Gelderlanders vrezen voor de gevolgen van Lelystad Airport. En dan met name voor het geluid van de vliegtuigen. Lees het artikel hier.

NOS: Werkloze' luchtverkeersleiding Lelystad Airport kost jaarlijks miljoenen

13-07-2020 Lelystad Airport had deze zomer gevuld moeten zijn met vakantievluchten, maar in plaats daarvan is het nog steeds het domein van lesvliegtuigjes en hobbypiloten. De opening van het vliegveld werd dit voorjaar voor de zoveelste keer uitgesteld. En dat kost veel geld, blijkt uit cijfers die Nieuwsuur opvroeg. Alleen al aan de luchtverkeersleiding wordt nu zo'n 4,4 miljoen euro per jaar uitgegeven. Lees het artikel hier.

De Stentor: Felle reacties uit Tweede Kamer na aangifte om ‘gesjoemel’ rond Lelystad Airport: ‘Keer op keer is er gedonder’

23-06-2020 De aangifte die vier actiegroepen hebben gedaan over vermeend gesjoemel met stikstofcijfers rondom de uitbreiding van Lelystad Airport, leidt tot felle reacties in politiek Den Haag. Schiphol Group - eigenaar van het vliegveld - noemt de aangifte ‘onacceptabel’. Lees het artikel hier.

NOS: Aangifte van manipulatie stikstofcijfers Lelystad Airport

23-06-2020 De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hebben aangifte gedaan tegen topambtenaren van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, adviesbureaus en de directie van Schiphol.

Volgens SATL zou er sprake zijn van valsheid in geschrifte, misbruik van gezag en verduistering van bewijsstukken. De aangifte gaat over de stikstofberekeningen in de milieueffectrapportage van Lelystad Airport en PAS-meldingen... Lees het artikel hier.

De Stentor: Gemeenten Veluwe en Dronten willen uitstel opening Lelystad Airport tot 2023

18-06-2020 Elburg, Oldebroek, Hattem en Heerde vinden dat Lelystad Airport beter dicht kan blijven tot 2023. Dat schrijven ze in brieven naar de Kamercommissie. Ook de gemeente Dronten schreef een brief van dezelfde strekking. Lees het artikel hier.

NRC: 'Kabinet kiest niet voor duurzame luchtvaart'

15-05-2020 Het kabinet presenteerde vrijdag zijn toekomstvisie op de luchtvaart. Van concrete ambities is geen sprake. Lees hier het artikel

Volkskrant: 'Schiphol mag jaarlijks 1,5% blijven groeien, de vraag is of dat ook kan.'

15-05-2020 Vrijdagmiddag presenteerde Van Nieuwenhuizen alsnog haar ontwerp Luchtvaartnota, maar niemand weet wat het pak papier nog waard is, Het is een visie op een wereld die niet meer bestaat. Lees hier het artikel.

De Stentor: 'Kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop Schiphol'

15-05-2020 Het kabinet houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol, ook nu het door de coronacrisis veel langer kan duren voordat de luchthaven weer aan zijn maximale aantal vluchten komt. Lees hier het hele artikel

Telegraaf: 'Weekendjes weg van prijsvechters moeten eruit'

28-04-2020 Na de corona crisis moet de politiek een nieuw groeiplafond stellen voor Schiphol. Goedkope vluchten naar Europese steden moeten in de ban. Lees hier het hele artikel.

De Stentor: 'Dure luchtverkeersleiders die Cessna's begeleiden op Lelystad Airport. D66:  schaf het maar weer af'

22-04-2020 Schaf luchtverkeersleiding op Lelystad Airport weer af. Doordat de opening nog minimaal anderhalf jaar op zich laat wachten zijn dure verkeersleiders voorlopig niet meer nodig. Lees hier het hele artikel.

NRC: 'Den Haag treurt niet om Lelystad Airport'

31-03-2020 Het kabinet stelt de opening van Lelystad Airport opnieuw uit. De coronacrisis is het excuus, foute stikstofcijfers zijn de oorzaak.
Lees het artikel op nrc.nl

Volkskrant: 'Opening Lelystad Airport weer uitgesteld, na opnieuw foute berekeningen.'

31-03-2020  Het kabinet stelt de opening van Lelystad Airport met een jaar uit, tot november 2021. Als reden noemt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de coronacrisis, maar het kabinet heeft ook fouten gemaakt met stikstofberekeningen. Lees het artikel op volkskrant.nl

RTV-Oost: 'Opnieuw fouten in berekeningen Lelystad Airport, meer stikstofuitstoot dan berekend'

31-03-2020 In de Milieu Effect Rapportage voor Lelystad Airport zijn in 2018 verkeerde en onvolledige gegevens gebruikt voor de berekening van de uitstoot van stikstof. De stikstofuitstoot is ruim twee keer zo groot als het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat oorspronkelijk deed voorkomen. Opnieuw heeft Leon Adegeest van HoogOverijssel de berekeningen nauwkeuriger uitgevoerd dan het ministerie. Lees het artikel op rtvoost.nl

Hart van Nederland: 'Wakker worden Flevoland!'

06-03-2020 In de uitzending van Hart van Nederland zie je hoe actievoerders van SATL op pad gaan om mensen wakker te schudden voor naderende verjaringstermijn om schade te kunnen claimen. Bekijk het item vanaf minuut 15:29 

Omroep Flevoland: 'Actiegroepen met megafoon door straten om vliegveld'

06-03-2020 De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) willen inwoners informeren over de mogelijkheid om een schadeclaim in te dienen voor eventuele waardevermindering van hun huis als Lelystad Airport open gaat.
De actievoerders rijden de hele dag met een omroepbus de provincie door. Bij stations in Dronten, Biddinghuizen, Almere, Lelystad en Swifterbant worden posters en folders uitgedeeld. Bekijk de uitzending hier

Leeuwarder Courant: 'Actiegroep Lelystad Airport wijst op nieuw vogelonderzoek: 'Dat is vragen om problemen''

24-02-2020 Actiegroep Laagvliegroutes Friesland NEE vraagt opnieuw aandacht voor de vogeltrek en de kans op vogelaanvaringen rond het vernieuwde Lelystad Airport. De Universiteit van Amsterdam en weerinstituut KNMI hebben nieuw en beter radaronderzoek gedaan naar de risico's. Lees het artikel op de site van de Leeuwarder Courant

NU.nl: 'Van Nieuwenhuizen: 'Opening Lelystad Airport dit najaar steeds moeilijker''

11-02-2020 De opening van Lelystad Airport dit najaar wordt steeds moeilijker, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dinsdag in de Tweede Kamer. In april moeten enkele onderzoeken zijn afgerond, anders dreigt opnieuw uitstel.  Lees het artikel op nu .nl

De Stentor: Kamerfracties eisen alle cijfers rond Lelystad Airport op: ‘Alle informatie moet nu eens op tafel!’

8-02-2020 Update: Mocht het kabinet werkelijk cijfers achterhouden over Lelystad Airport, dan wil Kamerlid Eppo Bruins die zo snel mogelijk hebben. Actiegroep SATL stelt in de Stentor dat het ministerie sjoemelde met cijfers, om Lelystad zo snel mogelijk open te krijgen. Lees het artikel hier.

Omroep Flevoland: 'Kamerleden verontwaardigd over niet delen berekeningen Lelystad Airport.'

06-02-2020 Kamerleden zijn verontwaardigd dat minister Van Nieuwenhuizen berekeningen over Lelystad Airport niet met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Het gaat volgens de NOS om informatie over de toename van het wegverkeer rond de luchthaven en de gevolgen voor de stikstofuitstoot. Lees het artikel op Omroep Flevoland

Het Nederlands Dagblad: 'Begin niet aan vliegveld Lelystad'

28-01-2020 De burgemeesters van Heerde, Hattem en Oldebroek hebben een opiniestuk geschreven over vliegveld Lelystad. Deze is vanochtend gepubliceerd in het Nederlands Dagblad. Op onze website kunt u de hele tekst lezen: bit.ly/2vtwegA

De Stentor: 'Opening vliegveld Lelystad niet uit te leggen volgens nieuwe burgemeester Oldebroek'

09-01-2020 Ook de burgemeester van Oldebroek haalt in haar nieuwjaarstoespraak uit naar de opening van Vliegveld Lelystad. ,,Daar waar boeren, bouwers en ondernemers beperkt worden in hun activiteiten, daar waar we allemaal letterlijk gas terug moeten gaan nemen, lijkt het er op dat Lelystad Airport toch een vlucht gaat nemen. En lijkt Zandvoort groen licht te krijgen om plankgas te gaan. Dat kan en wil ik niet uitleggen!’’
Lees het artikel hier

Omroep Flevoland: 'Kamer wil opheldering over uitspraak minister'

09-01-2020 De Tweede Kamer wil opheldering van minister Van Nieuwenhuizen over haar uitspraak dat de komst van 'nieuwkomers' op Lelystad Airport vanaf het begin af aan duidelijk is geweest. Volgens vijf partijen in de Kamer is die uitspraak in strijd met wat de minister eerder heeft gezegd over welke luchtvaartmaatschappijen vanaf Lelystad mogen vliegen.
Lees het artikel hier

DeStentor: ‘'Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?'

06-12-2019 5 Actiegroepen stellen dat er opnieuw grote fouten zitten in het milieurapport voor Lelystad Airport. De stikstofuitstoot is veel hoger dan het ministerie beweert, zeggen ze. Leggen de actiegroepen hiermee een bom onder opening van het vakantievliegveld? Lees het artikel hier

1Vandaag: 'Ingenieur Adegeest ontdekt opnieuw forse fouten in milieurapport Lelystad Airport: 'Het is je reinste oplichterij''

04-12-2019   Ook met het nieuwe, gecorrigeerde MER-rapport is het mis, stelt Adegeest. Hij stuitte op iets geks: de uitstoot van vliegtuigen neemt in het nieuwe rapport toe, maar de neerslag van stikstof neemt af. "Ik dacht: dat kan niet kloppen." Als gevolg van een "invoerfout" pakt de stikstofneerslag zo laag uit dat Lelystad Airport onder de norm valt voor een Natuurvergunning. Bekijk de uitzending

Omroep Gelderland: 'Uitglijder! Minister beantwoordt vragen over 'liegverkeer' Lelystad'

29-10-2019 Tegenstanders van vliegveld Lelystad gebruiken regelmatig termen als 'liegveld' en 'liegverkeer'. Het was vast niet de bedoeling, maar toch nam de rijksoverheid de term 'liegverkeer' maandag over in de beantwoording van Kamervragen. Lees het artikel

De Stentor: 'Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen.'

3-10-2019 Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Lees het artikel

De Stentor: 'Dit is waarom er opnieuw twijfels zijn over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport'

25-10-2019 Regeringspartijen ChristenUnie, D66 en oppositiepartijen SP, GroenLinks en Partij voor de Dieren twijfelen over de geluidsberekeningen in het milieueffectrapport (mer) van Lelystad Airport. Recent gaf minister Cora van Nieuwenhuizen in een Kamerbrief toe dat de geluidsberekeningen niet ‘extern zijn gevalideerd’. Eerder had ze de Kamer verteld dat de berekeningen van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wél door externe specialisten op fouten waren gecontroleerd. Lees het artikel

AD: 'Belangrijkste hobbel genomen: Lelystad Airport mag definitief open van Brussel'

25-09-2019 De Europese Commissie in Brussel is definitief akkoord met de verkeersverdelingsregel (VVR) van minister Cora van Nieuwenhuizen. Dat meldt de Commissie in een statement op de eigen website. Hiermee is een belangrijke hobbel genomen richting opening van het vakantievliegveld. Lees het artikel

RTV Oost: 'Onbegrip en boze reacties op openstellen laagvliegroutes Lelystad Airport'

23-09-2019 Het besluit van minister Van Nieuwenhuizen om de vliegroutes naar Lelystad Airport alvast te openen, levert veel onbegrip op. Naast een volledig brandweerkorps heeft de minister ook 24 luchtverkeersleiders aangesteld.  'Wat moeten die brandweermannen en verkeersleiders doen op een vliegveld waarop voorlopig nog jaren geen grote kisten zullen landen?' Lees het artikel

BNR Radio: 'Alleen een nieuw regeerakkoord kan Lelystad Airport redden'

06-08-2019 Het ministerie van Infrastructuur heeft fouten gemaakt in de afspraken rondom Lelystad Airport. Er is onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de nieuwe regels in Brussel moeten worden getoetst. Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van reisgigant Corendon. 'Er is een soort gedrocht ontstaan om enerzijds de afspraken in het regeerakkoord te kunnen waarmaken en anderzijds te voldoen aan de Europese regels.' Luister hier naar de uitzending

De Groene Amsterdammer: 'Vlag, volkslied , vliegveld. De toekomst van Schiphol'

02-08-2019 Decennialang moest en zou Schiphol de economie aanjagen. Inmiddels zijn er grote twijfels over verdere groei. De economische opbrengsten van meer vluchten en meer passagiers wegen niet op tegen de overlast. Maar: ‘Je krijgt te maken met een oer-Hollands gevoel en met Hollands glorie.’ Lees hier het artikel

NOS: ' Beperkte krimp luchtvaart schaadt economie niet'

18-07-2019 De Nederlandse economie hoeft geen schade op te lopen van "een matiging van de groei of een beperkte krimp van de luchtvaart", terwijl het milieu er wel baat bij zou hebben. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek door onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Natuur en Milieu. Lees het artikel hier

RTL Nieuws: 'Veel economische argumenten voor groei luchtvaart kloppen niet'

18-07-2019 Veelgehoorde economische argumenten voor de groei van de luchtvaart snijden geen hout. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft. In eerdere onderzoeken over de baten van de luchtvaartsector worden de voordelen vaak overschat en nadelen niet meegewogen. Lees hier het artikel

FollowTheMoney: 'Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

09-07-2019 Onlangs werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald. ‘De enige plekken waar in de luchtvaartindustrie nog geld verdiend wordt, zijn de parkeerplaatsen.’ Lees het artikel hier

De Volkskrant: 'Een nieuwe belazertruc van Van Nieuwenhuizen: Schiphol moet groei ‘verdienen’'

08-07-2019 Minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen vindt het uitstel van de opening van vliegveld Lelystad ‘heel verdrietig’. Dat zei ze maandag in Almere. Het uitstel komt door het stikstofbesluit van de Raad van State. De minister vond het verdrietig voor iedereen die hard aan de plannen voor de luchthaven had gewerkt en ook voor iedereen die had gehoopt er een leuke baan te krijgen.. Er waren ook mensen voor wie het uitstel niet zo verdrietig was. Degenen onder de aanvliegroutes bijvoorbeeld, die er door de overheid bijna waren ingeluisd – tot ze de verwachte overlast zelf gingen berekenen en die veel hoger bleek te zijn dan hun was wijsgemaakt. Lees het artikel hier

De Stentor: ‘Inspraakprocedure Lelystad Airport oneerlijk’, van de 164.000 verbetervoorstellen zijn er 3 toegepast.'

05-07-2019 Actiegroepen zijn boos dat het ministerie weinig doet met bijna tienduizend inspraakreacties op de plannen voor Lelystad Airport. Ze krijgen steun van hoogleraar Wim Voermans: ,,Inspraak houden terwijl je plan al vaststaat is oneerlijk.”. Hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden laakt de handelswijze van het ministerie. Lees hier het artikel

De Stentor: 'Bijna 10.000 reacties op plan Lelystad Airport, ministerie doet 3 aanpassingen: ‘Schokkend, schoffering van burger’'

04-07-2019 Het ministerie past het plan Lelystad Airport op drie kleine punten aan. Dat is het resultaat van bijna tienduizend inspraakreacties van burgers. Actiegroepen zijn woest en vinden het een ‘schoffering van de burger’. Lees het artikel hier

NOS: 'Gezondheidsklachten door ultrafijnstof rond Schiphol'

27-06-2019 Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): . Vooral kinderen met luchtwegaandoeningen ondervinden de gevolgen als ze deze zeer kleine deeltjes inademen, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Lees het artikel hier

EenVandaag: '200 miljoen later is het maar de vraag op Lelystad Airport open kan'

26-07-2019  200 miljoen euro is er geïnvesteerd in de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar de beoogde opening staat opnieuw en misschien wel serieuzer dan ooit op de tocht. Bekijk de uitzending hier

 AD opinie: 'Luchtvaartbeleid staat bol van list en bedrog'

26-06-2019 Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is 'een list nodig', nu Lelystad Airport niet open kan. Lammert van Raan wil dat de politiek stopt met stiekeme plannetjes en het tegen elkaar uitspelen van bewoners. Lees het artikel hier

NRC: ‘Maatschappelijke kosten Lelystad Airport onderschat’

25-06-2019 Tegenstanders van Lelystad Airport richten met nieuw onderzoek hun pijlen op het economische argument voor uitbreiding van de luchthaven. Hun conclusie: het is beter voor de economie om Lelystad Airport dicht te houden. Lees het artikel hier

RTL Oost: ' De Nederlandse economie is beter af zónder Lelystad Airport'

25-06-2019 Als Schiphol niet verder groeit en Lelystad Airport de landingsbaan gesloten houdt, dan is Nederland economisch beter af. Dat stellen Leo Bus en Walter Manshanden uit Rotterdam, zij zijn twee vooraanstaande economen. Lees het artikel, inclusief een interview met econoom Manshanden, hier.

Trouw: 'De weg naar Lelystad Airport ligt vol hobbels'

20-06-2019 Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) heeft niet genoeg aan één list om volgend jaar al Lelystad Airport open te laten gaan. De drie belangrijkste obstakels op een rij. Lees het artikel hier.

KRO-NCRV De Monitor: 'Is geluidsvervuiling de volgende gezondheidscrisis?' 

13-06-2019 Een laag, kloppend geluid weerkaatst onheilspellend hard op de muren. We staan in een doodnormale straat in een doodnormaal dorp. Toch wanen we ons even in de openingsscène van een oorlogsfilm. Bekijk hier de uitzending.

NU.nl: 'Lelystad Airport muurvast tussen stikstof en Europa'

03-07-2019  Drie maanden geleden hadden, als het aan dit kabinet had gelegen, de eerste vliegtuigen vanaf Lelystad moeten vertrekken. Maar een rechterlijke uitspraak, georganiseerd verzet en Europese regels zorgen ervoor dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de opening voor een tweede keer moet uitstellen. Lees hier het artikel.

NRC: 'Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie'

Januari 2019 Lelystad Airport is een ramp in wording.

Lees hier het artikel

Het stuk stond in een uitgebreide bijlage van van het NRC over vliegen met veel interessante artikelen. Als je de link naar het artikel volgt staan onder het opiniestuk de andere artikelen van deze bijlage, zeer de moeite waard om te lezen.

Zoals:

‘Vliegen is goedkoper dan U denkt’. Met die slagzin adverteerde de KLM in de jaren vijftig. Een retourtje Istanbul kostte 1.037 gulden in 1957. Omgerekend naar het huidige prijspeil is dat ongeveer 3.300 euro.
Je vliegt nu al voor honderdvijftig euro heen en weer naar die stad.

Elektrisch vliegen in je dromen
Belasting op kerosine

RTV Oost: 'Wilsum heeft schoon genoeg van het gedoe rond Lelystad Airport'

22-11-2018 De geluidsberekeningen kloppen niet, de gemeten afwijkingen vallen ruim buiten de van tevoren afgesproken marge aldus Pieter Sijtsma. De inwoners van Wilsum kunnen en willen niet geloven dat de overheid besluiten neemt op basis van verkeerde informatie waardoor zij straks ongelooflijk zwaar getroffen zullen worden. Bekijk de rapportage:

De Volkskrant: 'Leon Adegeest strijdt tegen uitbreiding Lelystad Airport: Ministerie intimideerde mij''

29-8-2018 Zijn rekenmodel was een doorbraak in het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Sindsdien besteedt ingenieur Leon Adegeest het gros van zijn tijd aan de strijd met de luchtvaartlobby. Lees hier het artikel.

De Stentor: 'Ruzie over vliegroutes Lelystad loopt hoog op'