SATL heeft haar zienswijze ingediend op het ontwerpbesluit ‘Ontwerpbesluit vergunning Wet natuurbescherming project Exploitatie Lelystad Airport’.
In dit conceptbesluit wordt een omgevingsvergunning toegekend voor milieuactiviteit voor 10.000 vliegbewegingen groothandelsverkeer op Lelystad Airport.
Iedereen weet dat alles is gericht om Lelystad Airport te openen voor 45.000 vliegbewegingen. Door nu maar voor een klein deel een vergunningsaanvraag te doen, maakt men gebruik van een salamitactiek en dit is tegen de richtlijnen van de EU (lees ze hier).
“… Wij maken bezwaar tegen de aanvraag op basis van 10.000 VTB en roepen u op om, in het belang van de burgers, werknemers, bedrijven en andere betrokkenen in uw gemeente, provincie en elders en ook met het oog op uw eigen geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, deze partiële aanvraag af te wijzen. …”
Met deze aanvraag wordt het geitenpaadje om aan een omgevingsvergunning te komen ingeslagen. Binnen het ministerie bestaan ambtelijke zorgen over het juridisch knippen van de aanvraag, en dat men daar nadrukkelijk afstand van neemt of zich er tegen wapent. Hoewel het woord “salamitactiek” niet letterlijk valt, is de inhoudelijke strekking dat men waakzaam is voor een gefaseerde aanpak die neerkomt op sluipenderwijs uitbreiden.
In het document “Bijl deel+4 Deelbesluit+1A niet-legaliseren PAS“, verkregen via WOO (Wet Open Overheid), wordt expliciet gerefereerd aan de mogelijkheid en juridische risico’s van het opknippen van een natuurvergunning voor Lelystad Airport. Ambtenaren maken hierbij een duidelijk onderscheid tussen “gefaseerd in gebruik nemen” en het “(illegale) opknippen van een vergunningsaanvraag”:
“Gefaseerd in gebruik nemen is niet hetzelfde als het (illegale) opknippen van een vergunningsaanvraag. Het gaat erom dat alle effecten van een project in beeld worden gebracht en passend beoordeeld. Zolang dat gebeurt, wordt aan de juridische vereisten voldaan en dat kan dus ook in fasen.”
Verder is er sprake van een expliciete vraag (van CU, Grinwis) aan de minister of zij alleen een vergunningaanvraag voor het hele project zal accepteren, waarmee impliciet wordt verwezen naar het risico op “salamitactiek”:
“Kan de Minister toezeggen dat ze alleen een vergunningaanvraag voor het hele project zal accepteren?”
De landsadvocaat Pels-Reijken schreef er al meermaals een duidelijk advies over. (Pas op met knippen, Advies inzake afbakening m.e.r.-plicht )
Lees de zienswijze van de SATL hier:
Zienswijze SATL Revisievergunning Lelystad Airport – 2023-05-31


