Opening Lelystad Airport zal leiden tot aanzienlijke waardedaling woningen

Opening Lelystad Airport leidt tot aanzienlijke daling woningwaarde

Talloze schadeclaims te verwachten

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat woningen onder vliegroutes en nabij luchthavens in waarde dalen. In 2020 is berekend dat de schade kan oplopen tot €1.1 miljard, een bedrag dat in 2025 door woningbouw en inflatie alleen maar verder is opgelopen.

Risico analyse

Onderzoeksbureau Langhout en Wiarda (bestuursschade- en omgevingsrechtdeskundigen) heeft in 2020 een risico analyse gemaakt, mocht Lelystad Airport openen voor groot handelsverkeer.

Hieruit blijkt dat:

  • er alleen al in Flevoland, Gelderland en Overijssel ruim 9.000 woningen zijn die in waarde zullen dalen;
  • de waardedaling van woningen kan oplopen tot 10%, afhankelijk van de toename van het aantal decibels;
  • het totaal van de waardevermindering, ofwel schade, is €126 miljoen.

Als voorbeeld: Voor een huis in Gelderland van gemiddeld  €313.500 is de te verwachten waardedaling tussen de €9.405 en €31.350.

Download hier het rapport

Realiteit 2020: waardedaling is nog groter dan berekend

  • De werkelijke geluidsoverlast blijkt veel hoger dan door het ministerie van IenW met modellen is berekend in de Milieu Effect Rapportage. Aangetoond is dat deze circa 3dB (decibel) meer is, het aantal huizenbezitters met schade is dus groter.
  • Berekend is hoe elke extra decibel overlast, leidt tot meer schade. Zo blijkt dat een stijging van +3dB leidt tot een grotere waardevermindering. Hetzelfde huis in Gelderland heeft niet een waardedaling van minimaal €9.405, maar  maar minimaal € 15.675.
  • Wanneer de +3dB wordt doorgerekend, dan komt de totale schade uit op meer dan €1.1 miljard.

Realiteit 2025: schade door waardedaling loopt verder op

De schade als gevolg van waardedaling van woningen werd in 2020 voorzichtig ingeschat op minimaal €1.1 miljard. Sinds 2020 is er veel gebeurd in de woningmarkt. Er zijn veel woningen, ook direct onder de geplande laagvliegroutes, gebouwd. Zoals het dorp Reeve gemeente Kampen met ruim 1.600 woningen, of de nieuwe woonwijk Oosterwold in Almere met een kleine 2.000 woningen.  Gezien de woningbouw en de stijging van de huizenprijzen landelijk van circa 35% tussen 2020 en 2024, loopt de schade door waardedaling voor woningbezitters verder op naar in de miljarden euro.

Saillant detail: schadevergoedingen niet meegerekend

Ministerie van IenW en Schiphol Group hebben nergens in de berekeningen van de MKBA (Maatschappelijke Kosten en Baten analyse), noch in de business case van Lelystad Airport deze kosten meegerekend. Terwijl dit ook echt maatschappelijke kosten zijn.

Wat kan je doen als woningbezitter?

Factsheet nadeelcompensatie ministerie (pdf)

Als woningbezitter, maar ook als ondernemer, kan je recht hebben op een schadevergoeding. Hier zijn regels voor en het ministerie van IenW kent de schadevergoeding toe. Dat is niet helemaal onafhankelijk helaas, want hetzelfde ministerie werkt zeer nauw samen met Schiphol Group om Lelystad Airport geopend te krijgen. Het recht om eventueel schade te kunnen claimen moet je wel formeel 'veiligstellen', anders vis je achter het net.

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade (Bijvoorbeeld: Schade door waardevermindering van je huis, inkomstenderving van een camping, ongeschikt worden van een locatie enz) . In dit geval als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad.

Het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport was de eerste verjaring op 1 april 2020. Als je de veroorzaker niet binnen 5 jaar aansprakelijk hebt gesteld, loop je het risico op verjaring en kan je een mogelijke aanspraak op schadevergoeding kwijtraken. Je behoudt je recht op schadevergoeding middels een zogenaamde 'stuitings-brief'.

Ruim 13.000 huiseigenaren en (recreatie)ondernemers hebben in 2020 een stuitingsbrief ingestuurd. 

Lees ook artikel De Stentor:  'Termijn voor schadeclaim Lelystad Airport verloopt. Juristen: 'Dien schadeclaim in voor het te laat is''.

Gemeenten helpen in 2020 burgers actief met indienen schadeclaim

Gemeenten waren in 2020 heel alert en behulpzaam om de burger te wijzen op de verjaringstermijn en met het beschikbaar stellen van een stuitingsbrief. Zo werden in meerdere gemeenten in Gelderland en Overijssel burgers actief geïnformeerd, spreekuren ingericht en voorbeelden van stuitingsbrieven opgesteld.

Provincie gaat inwoners actief informeren over stuitingsbrief schade vliegroutes Lelystad Airport.

Raad Heerde helpt inwoners bij schadeclaim vliegveld Lelystad.

Epe wijst inwoners op indienen schadeclaim, maar blijft worstelen met protest tegen Lelystad Airport.

Let op: In 2025 opnieuw veiligstellen recht op schadevergoeding

In 2020 hebben dus maar liefst 13.000 huiseigenaren en ondernemers hun recht op een schadeclaim veiliggesteld. Maar let op: in 2025 verjaart deze weer. Om je recht op schadevergoeding veilig te stellen, dien je dus opnieuw een zogenaamde 'stuitingsbrief' te sturen.

Voor wie is dit van belang? Voor iedereen die mogelijk schade gaat ondervinden van de activiteiten als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad. Dat zijn héél veel mensen, organisaties en bedrijven in de buurt van Lelystad Airport en onder de laagvliegroutes.

Lees hier hoe je in 2025 je recht op schade veilig stelt.

 

Claims

Wanneer kan een woningbezitter een claim indienen?

Feitelijk kan dat nu al, indien je vóór 1 april 2020 een verzoek tot nadeelcompensatie hebt ingediend, dan wel de verjaringstermijn vóór die datum schriftelijk hebt gestuit. Indien je de verjaringstermijn hebt gestuit dan is deze met 5 jaar verlengd vanaf de datum van de stuitingsbrief. Dus uiterlijk vóór 1 april 2025 (of eerder naargelang de datum van de stuitingsbrief) zullen vervolgstappen met betrekking tot het indienen van een verzoek tot nadeelcompensatie moeten worden genomen. Hoewel je nu al een verzoek tot nadeelcompensatie in zou kunnen dienen is het verstandiger om te wachten tot het moment dat het luchthavenbesluit uit 2015 en de daarop aangebrachte wijzigingen onherroepelijk zijn geworden. Vanaf dat moment is (pas) met definitieve zekerheid te zeggen op welke wijze van vliegveld Lelystad en de laagvliegroutes gebruik mag worden gemaakt. Het valt namelijk niet uit te sluiten dat zich nog (belangrijke) wijzigingen zullen gaan voordoen. Dit hoeft niet te betekenen dat de luchthaven al in gebruik is genomen. Het is van belang om de ontwikkelingen goed in de gaten te blijven houden en tijdig actie te ondernemen.

Hoe wordt de claim beoordeeld?

De claim wordt beoordeeld via een zogeheten vergelijkingsmaatstaf, waarbij er een vergelijking wordt gemaakt tussen het regime vóór en na het luchthavenbesluit van 1 april 2015 (en de wijzigingen daarop). Hierbij wordt o.a. gekeken naar hetgeen vergund was en vergund wordt, denk hierbij aan het aantal vluchten, het type vluchten/luchtvaarttoestellen en de (locatie van de) laagvliegroutes. Dit wordt vertaald naar de geluidsbelasting op jouw woning. Hoe groter de geluidsbelasting wordt na (definitieve) inwerkingtreding van het luchthavenbesluit van 1 april 2015 (en de wijzigingen daarop), des te groter de kans dat er aanspraak gemaakt kan worden op schade in de zin van waardevermindering van de woning (nadeelcompensatie). Dit zijn ingewikkelde procedures en het is aan te raden je hierin bij te laten staan door goede deskundigen, te denken valt aan een jurist/advocaat en/of deskundigen (geluidsdeskundige en/of een expert op het gebied van taxaties/nadeelcompensatie).

Gemeenten waren in 2020 heel alert en behulpzaam om de burger te wijzen op de verjaringstermijn en met het beschikbaar stellen van een stuitingsbrief

 

De Stentor 30 januari 2020

30-1-2020 De gemeente Heerde gaat inwoners helpen schadeclaims in te dienen voor de opening van vliegveld Lelystad. Daarmee moet de waardevermindering van woningen gecompenseerd worden. Hiervoor heeft de gemeenteraad maandag unaniem een motie aangenomen. Lees het artikel van de Stentor.

 

31-1-2020 Epe worstelt met het protest tegen Lelystad Airport. Waar raadsleden een tandje bij willen schakelen, trapt wethouder Jan Aalbers op de rem. Zo wil hij inwoners best wijzen op de brief voor het indienen van een schadeclaim, maar deze niet bundelen en als pakket naar ‘Den Haag’ sturen. ,,Wij zijn geen ombudskantoor.” Lees het artikel van de Stentor

 

De Stentor schreef een helder artikel over verjaring en Lelystad Airport.
Lees het artikel van de Stentor