De feiten over elektrisch vliegen

De feiten over elektrisch vliegen

Zowel luchtvaartmaatschappijen als de minister van Infrastructuur en Waterstaat en sommige politici zien elektrisch vliegen als oplossing voor de vervuiling en overlast van het vliegverkeer.  In alle adviezen en klankbord bijeenkomsten is het ministerie gewaarschuwd voor de zeer beperkte effecten van elektrisch vliegen. Ook door de experts van SATL. Desondanks wordt in de ontwerp-Luchtvaartnota 2050 elektrisch vliegen gepresenteerd als cruciale bouwsteen van een schonere en stillere luchtvaart. De Luchtvaartnota is dus gebaseerd op foutieve veronderstellingen en dient fundamenteel herzien te worden. Lees hier meer over de kritiek op de ontwerp-Luchtvaartnota.

Elektrisch vliegen is op lange termijn ( > 2050) geen optie voor intercontinentale vluchten met reguliere passagiersvliegtuigen.  Het is simpelweg technisch onmogelijk. En het biedt zeker geen oplossing voor geluidsoverlast en vervuiling als de groei van de luchtvaart zich onverminderd doorzet.

De feiten op een rijtje.

De Feiten

  • Volledig elektrisch vliegen (elektrisch vliegen met een groot passagiersvliegtuig) is zelfs op lange termijn onmogelijk
  • Het gewicht van benodigde batterijen vormt een onoverkomelijke technische hindernis;
  • Elektrische vliegtuigen zijn niet per definitie stiller.

 

Meer informatie over elektrisch vliegen:

Lees hier de pdf waarin dr. ing. Leon Adegeest zijn visie en informatie geeft over elektrisch vliegen:

Steeds weer verschijnen artikelen in de krant met 'luchtkastelen' Leon Adegeest zet de feiten nauwkeurig op een rijtje: Elektrisch-vliegen-feiten

FD: 'Gaan we elektrisch vliegen?'

Augustus 2020. Gaan we elektrisch vliegen? 'Dat kan eigenlijk al', zegt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft. 'Maar als je de hoop hebt dat we over een paar jaar met z’n allen met een elektrisch vliegtuig op vakantie gaan, dan is dat volslagen kansloos.'

Schipholwatch: ' Elektrisch vliegen onhaalbaar voor langere afstanden

Juni 2020. De laatste jaren ontstaat er steeds meer interesse in het gebruik van elektriciteit als energiebron voor vliegtuigen. Komt ‘duurzaam vliegen’ hiermee binnen bereik? Een zeer ervaren luchtvaartingenieur legt het ons uit. Lees het hele artikel hier.

SchipholWatch: 'Het sprookje van elektrisch vliegen'

Juni 2020. Nav. een webinar, bedoeld om elektrisch vliegen te promoten, zijn de feiten op een rijtje gezet. Lees hier het hele artikel.

Alfred Blokhuizen: 'Elektrisch vliegen? Veel meer herrie en een overbelast luchtruim'

Juni 2020. Elektrisch vliegen gaat het niet worden. Stop met het daarmee dwepen. We hebben gewoon de ruimte niet. Hou de burgers niet voor de gek. Bij de Schipholgroup maken ze die berekeningen ook op de achterkant van een champagneviltje in de businesslounge. Lees hier het hele artikel.

Natuur&Milieu: Komt elektrisch vliegen wel van de grond?

April 2020. We gaan binnenkort allemaal elektrisch vliegen, dus we kunnen gewoon doorgaan met het maken van (verre) vliegreizen. Dat klopt niet. Lees het hele artikel hier.

Trouw: 'Elektrisch vliegen een serieuze optie?'

Januari 2020. Kees Wijnberg, manager luchtvaartuigen bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum:  ... ik kan me voorstellen dat er – als alles gunstig verloopt - in 2030 een prototype de lucht in gaat. Helemaal elektrisch of hybride. Maar met passagiers erin, dat wordt lastig.” Lees het hele artikel hier.

NLR: 'Elektrisch vliegen blijft toekomstmuziek'

Oktober 2019. Duurzaamheidsgoeroe’s zijn het er unaniem over eens: elektrisch vliegen heeft de toekomst. Maar is dat ook echt zo? Elektrisch vliegen tussen de continenten lijkt duurzaam, maar is vooralsnog niet haalbaar. Lees het hele artikel hier.

NOS: 'Elektrisch naar New York vliegen kun je vergeten, maar Londen is haalbaar'

September 2019. Met het vliegtuig op stedentrip binnen Europa zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Hoe ver zijn we eigenlijk al?
Een Europese vlucht lijkt op termijn haalbaar, maar een lijndienst die 150 passagiers naar New York vervoert in een elektrisch vliegtuig? "Dat kan je de komende tijd wel vergeten", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. Lees het hele artikel hier.

DuurzaamBedrijfsleven: 'Elektrisch vliegen en vijf ontwikkelingen'

Juli 2019. De milieu-impact van de luchtvaart staat steeds meer ter discussie; elektrisch vliegen wordt als één van de oplossingen genoemd. Een overzicht van de stand van zaken. Lees het hele artikel hier.

EOS: 'Wanneer vliegen we elektrisch?'

Februari 2018. Elektrische motoren zijn groen, efficiënt en betrouwbaar. Helaas zijn zelfs de beste batterijen nog te zwaar om passagierstoestellen de lucht in te krijgen. Experts richten hun hoop op hybride varianten. Lees het hele artikel hier.

ASN Bank: 'Wat is de toekomst van de luchtvaart?'

2018. De wereldluchtvaart groeit met 5% per jaar, terwijl de bijdrage van al onze vliegreizen aan de klimaatverandering niet meer valt te ontkennen. Voor veel mensen is elektrisch vliegen de toekomst. Maar de overgang naar volledig elektrisch vliegen is volgens Joris voorlopig nog een stap te ver.  Lees het hele artikel hier.

EOS Wetenschap: 'Duurzaam vliegen is een illusie'

Juli 2016. We reizen meer, verder en vaker met het vliegtuig. Het is een utopie om die reishonger te verzoenen met een doeltreffend klimaatbeleid. Radicaal vernieuwende, zuinigere motoren en aerodynamischere toestellen zijn in ontwikkeling, maar kampen met tekortkomingen waarvoor niet meteen een oplossing in zicht is. Lees het hele artikel hier. 

Minister van Nieuwenhuizen over elektrisch vliegen: ” … dat gaat nooit werken … ” (?!) – 1 juli 2020

Genoemde experts:

Ir. Martin Nagelsmit
-Programmamanager Elektrisch Vliegen bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)

Ir. Joris Melkert
- Docent lucht- en ruimtevaarttechniek Technische Universiteit Delft     

Kees Wijnberg
- Manager luchtvaartuigen bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR)